Klimat
Rikard Warlenius (V). Foto: Erik Nordblad

Dags för nästa kliv i klimatomställningen

Det är dags för Stockholm att ta ytterligare ett stort kliv i klimatomställningen. I helgen cyklar Vänsterpartiet ut på valspurt och deltar i flera klimatmanifestationer.

I veckan redovisade Naturskyddsföreningen i Stockholm hur de olika partierna ställer sig till deras miljö- och klimatförslag. Det enda partiet som ställde sig bakom samtliga krav var Vänsterpartiet.

– Nu ökar vi takten för att minska utsläppen. Vi har tillsammans med de andra rödgrönrosa partierna beslutat att fasa ut kolkraften från fjärrvärmen senast år 2022. Då får vi ett så gott som koldioxidfritt el- och värmesystem i staden. Nästa stora utmaning är transportsektorn, säger Rikard Warlenius, miljötalesperson för Vänsterpartiet i Stockholms stad.

Bilåkandet i Stockholm ökar vilket gör det svårare att nå målet om minskade utsläpp. Vänsterpartiet vill satsa mest av alla partier på kollektivtrafik. Dels ska den byggas ut ytterligare, dels ska taxorna sänkas. Trängselskatten ska gå till kollektivtrafiken i stället för till nya vägbyggen.

– Alla trafikinvesteringar ska gå till klimatsmart resande. Vi säger nej till Östlig förbindelse och satsar i stället stort på kollektivtrafik samt gång- och cykelvägar. Vi vill lägga ner Bromma flygplats senast år 2022 och istället bygga en ny miljöstadsdel, säger Rikard Warlenius.

Vänsterpartiets klimatsatsningar i Stockholms stad:

1. Pengar från trängselskatten ska gå till utbyggd kollektivtrafik och sänkt SL-taxa.
  2. Nej till nya motorvägar runt Stockholm. Ala stora trafikinvesteringar ska gå till klimatsmarta lösningar.
  3. En miljard till cykling: Bredare cykelvägar separerade från gångvägarna, bygg cykelparkering med tak vid alla kollektivtrafikknutpunkter.
  4. 2 000 nya lånecyklar i förorterna som ska vara tillgängliga dygnet runt, året om.
  5. Lägg ner Bromma flygplats senast år 2022 och bygg en miljöstadsdel med 30 000-40 000 bostäder.
  6. Bygg fler klimatsmarta hyresrätter.
  7.   Starta ett kommunalt elbolag för solenergi som samordnar och skalar upp utbyggnaden av solel.
  8. Minska skolmatens klimatpåverkan genom minskat matsvinn och minskad köttanvändning.
  9. Inför obligatorisk insamling av matavfall på alla skolor.
  10. Inrätta en vetenskaplig klimatpanel i Stockholms stad som ska granska beslut om stadens utveckling utifrån klimatvetenskapen.

Här möter du Vänsterpartiet Stockholms stad och Rikard Warlenius

Fredag

15.00 Mynttorget, Greta Tunbergs klimatstrejk
15.45 Slussen