kultur
Bild på Torun Boucher

Nedskärningarna på biblioteken kommer påverka barn och unga

I den blågröna majoritetens budget för 2019 finns stora nedskärningar inom kulturområden, bland annat på biblioteken. Kulturborgarrådet Jonas Naddebo (C) har tidigare hävdat att nedskärningarna framförallt kommer innebära en minskning av lokalkostnader. Idag rapporterar DN att nedskärningarna även leder till mindre personal.

– Kulturborgarrådet har hela tiden förnekat att de minskade resurserna till biblioteken kommer drabba verksamheterna, men nu ser vi ju tydligt att de visst kommer göra det. Nedskärningarna kommer framförallt att påverka de barn och unga som besöker biblioteken och behöver hjälp av personalen, säger Torun Boucher (V), vice ordförande i stadens kulturnämnd.

Den nya majoriteten minskade kulturbudgeten med 45 miljoner kronor.

– Anledningen till de här nedskärningarna är den skattesänkning som majoriteten genomfört. De hade inte råd med skattesänkningen men insisterade på att ändå driva igenom den av ideologiska skäl, och självklart måste pengarna då tas någonstans ifrån. Det är olyckligt att det drabbar barn och unga, säger Torun Boucher.