Rikard Warlenius (V). Foto: Erik Nordblad

Ta tillbaka snöröjningen i kommunal regi

Vänsterpartiet i Stockholms stad vill titta på möjligheterna att ta tillbaka stadens snöröjning i kommunal regi. Snöröjningen i Stockholm har mött mycket kritik och särskilt trottoarerna är istäckta och svåra att ta sig fram på.

– Många äldre och personer som sitter i rullstol har hamnat i husarrest på grund av den usla snöröjningen och det är helt oacceptabelt. Vi menar att hela systemet för snöröjning med en massa privata entreprenörer inte funkar och att stadens styre måste se över möjligheterna att ta tillbaka snöröjningen i kommunal regi, säger Rikard Warlenius (V), vice ordförande i Trafiknämnden.

Vänsterpartiet vill även att majoriteten gör ett akut tillskott av pengar till snöröjningen av trottoarer.

– Majoriteten måste akut skjuta till pengar för att snöröja trottoarerna, det är farligt när gångbanorna blir så ishala som de är nu. Dessutom måste snövallar röjas bort för att förbättra framkomligheten. Visst blir snöröjningen mer komplicerad när det slår om mellan snöfall och plusgrader, men om snön röjs bort innan den fryser blir problemen inte lika stora, säger Rikard Warlenius.