Bostad
Clara Lindblom. Foto Malcolm Jacobson

Stockholm behöver fler hyresrätter – inte färre

Den blågröna majoriteten har nu meddelat i vilka områden som ombildningar av hyresrätter kommer bli aktuellt. Totalt kommer ca 20 000 hyresgäster få erbjudande om att ombilda sin hyresrätt till bostadsrätt. Det är många hyresrätter som riskerar att försvinna samtidigt som vi har över 80 000 aktivt sökande i bostadskön. I många av de områden som är aktuella för ombildningar är dessutom kötiden för att få en hyresrätt uppåt tio år eller längre.

Frågan om ombildningar diskuterades intensivt under måndagens sammanträde i kommunfullmäktige. Den blågröna majoriteten argumenterade att ombildningar bör ske för att skapa en mer blandad stad och minska segregationen. Men på frågan från Vänsterpartiet om vad de vill göra för att få till en mer blandad stad i villaområden lämnades inget svar. Enligt majoriteten behöver tydligen inte alla områden vara blandade.

Vi i Vänsterpartiet tycker att målet med en blandad stad är bra och vi vill därför bygga många fler hyresrätter över hela staden, framförallt i de områden som till största del består av bostadsrätter och villor. Men att ombilda de få allmännyttiga hyresrätter vi har kommer inte leda till en mindre segregerad stad, snarare tvärtom.

Vi kommer att fortsätta kämpa för hyresrätten och för att stoppa ombildningar av allmännyttan. Stockholm ska vara en stad där alla har möjlighet att få ett eget hem och då behöver vi fler hyresrätter – inte färre.

Clara Lindblom (V), oppositionsborgarråd