Bostad
Miljonprogramshus med blå himmel

Såhär kan du engagera dig för fler hyresrätter och mot ombildningar

Många av Stockholms hushåll har i dagarna fått ett brev med erbjudande om ombildning. Det här väcker stor oro hos många. Kommer mina grannar vilja ombilda fast jag inte har råd? Hur är det att bo kvar som hyresgäst även om resten av huset blir bostadsrätter? Kommer det att bli dålig stämning i huset för att jag inte vill ombilda? Det är alla vanliga frågeställningar som kommer med ombildning och du som känner så ska veta att du inte är ensam.

Det är långt ifrån alla som har råd att köpa sin lägenhet, eller som vill belåna sig för att köpa en bostad som de redan bor i. Det är dessutom många som trivs i allmännyttan och med att bo i hyresrätt, eftersom man slipper oroa sig för räntan, ta ansvar för upprustningen av fastigheten och istället har en hyresvärd att skicka en felanmälan till om spisen eller kylskåpet går sönder.

Vi är också många som är emot ombildning för att vi vet att hyresrätten behövs för att unga ska kunna flytta hemifrån och för att den som har lägre inkomst eller låg pension ska ha någonstans att bo. Vi ser hur bostadsbristen slår mot unga, trångbodda barnfamiljer och hemlösa och vi förstår att den här staden behöver fler hyresrätter med överkomliga hyror, inte färre.

Men trots de borgerliga partiernas beslut ger vi inte upp, tvärtom! Det finns många alternativ för dig som vill engagera dig för fler hyresrätter och mot ombildningar. Ombildningar har stoppats förut i den här stan och det kan hända igen! Stödet från medborgarna för att ombilda hyresrätter till bostadsrätter är dessutom lågt.

Här är några tips för dig som vill engagera dig!

Partipolitiskt obundna grupper:

127 tillhör oss: https://127tillhöross.se/

Bagis mot ombildning: https://www.facebook.com/groups/bagismotombildning/

Hässelby/Grimsta mot ombildningar: https://www.facebook.com/groups/1122931717879018/

Hökis mot ombildningar: https://www.facebook.com/groups/298944627475073/

Förortsrådet 164 – Norra Järva stadsdelsråd: https://www.facebook.com/norrajarvastadsdelsradet/

Rinkeby mot ombildningar: https://www.facebook.com/groups/rinkebymotombildningar/

Rågsved mot ombildning: https://www.facebook.com/groups/ragsvedmotombildning/

Västertorp mot ombildning: https://www.facebook.com/groups/253313758883800/

Vänsterpartiet:

Kampanjen Bostadsfighten: https://stockholmsstad.vansterpartiet.se/bostadsfighten

Vänsterpartiet Storstockholm: https://storstockholm.vansterpartiet.se/medlem