Profilbild på Alexandra Mattsson Åkerström

Bredda Stockholm stads hedersbelöning

Många arbetsgivare har som tradition att visa sin uppskattning för personal som varit anställda länge inom företaget. Det är en tradition som även finns inom offentlig sektor, i Stockholm stad genom en så kallad hedersbelöning.

Varje år delar staden ut hedersbelöning till personal som har varit anställda inom Stockholm stad i 30 år, går man i pension får man belöningen om man varit anställd i minst 25 år. Det här är en tradition som nu borde breddas till att omfatta de som deltar i daglig verksamhet eller sysselsättning i staden. Vänsterpartiet har därför lämnat in en motion om att hedersbelöningen i Stockholm ska breddas till att även inkludera de som arbetat på daglig verksamhet eller sysselsättning i 30 respektive 25 år.

Att bredda hedersbelöningen till att omfatta de som deltar i daglig verksamhet är ett litet men viktigt steg att visa att Stockholm är en stad för alla.

Kommunens ansvar och verksamheter är många och daglig verksamhet är en av alla dessa. Enligt lagen om LSS har vissa personer med olika typer av funktionsnedsättning rätt till daglig verksamhet och det är ett sätt att ge fler möjlighet att utvecklas och vara delaktiga i samhället. Även om de som deltar i daglig verksamhet eller sysselsättning inte har ett formellt anställningsförhållande så ska verksamheten efterlikna den ordinarie arbetsmarknaden i den mån det går.

Hedersbelöningen är ett högtidligt tillfälle och ett ofta mycket uppskattat sätt att tacka av någon efter en lång anställning. Utöver en gåva så firas man med fin middag i stadshuset. Detta borde även de som deltagit i daglig verksamhet, och som också de tjänat staden under lång tid, kunna få ta del av. Något som redan praktiseras i kommuner som Sundsvall, Uppsala och Göteborg.

Alexandra Mattsson, (V) vice ordförande i socialnämnden