Äldre
profilbild på Clara Lindblom

Noll markanvisningar för seniorlägenheter under 2019

De äldre i Stockholm riskeras att drabbas hårt av att den blågröna majoriteten inte når upp till sina byggmål. Målet för seniorlägenheter upplåtna med hyresrätt är ställt till 300 st, men hittills i år har inte en enda markanvisning skett.

– Det är allvarligt att de blågröna totalt misslyckas nå sina byggmål och jag blir extra orolig för de äldre. Vi har en växande äldre befolkning och det är jätteviktigt att du som behöver har möjlighet att hitta en seniorlägenhet via bostadskön, säger Clara Lindblom.

Seniorlägenheterna som förmedlas via bostadskön är särskilt anpassade lägenheter för äldre, ofta med tillgång till en gemensamhetslokal och gästrum att hyra. Du kan få en seniorbostad från 55+. Behovet av seniorlägenheter och andra boenden för äldre väntas öka kraftigt de kommande åren. Antalet invånare som är 80 år och äldre förväntas öka nästintill fördubblas till år 2040. Vänsterpartiet är kritiska till hur majoriteten hanterar Micasa Fastigheter AB, stadens bostadsbolag för vård- och omsorgsboenden, seniorboenden och andra bostäder för äldre.

– Det är tyvärr tydligt att allmännyttiga bostäder inte prioriteras särskilt högt i majoritetens bostadspolitik. I mars i år plockade majoriteten dessutom ut 40 miljoner kronor ur Micasa. De pengarna hade kunnat satsas på att rusta upp och bygga fler lägenheter för äldre, säger Clara Lindblom.

*Micasa har gränsen 65 år för seniorlägenheter och i övriga allmännyttans seniorbostäder gäller 55 år.