Budget
halvkroppsbild på 4 barn som håller varandra i händerna, det är höst och de har gummistövlar på sig

V kommenterar budget 2020: ”Välfärdssatsningarna uteblir i den blågröna budgeten”

Det blågröna styret i Stockholms stad presenterade den 9 oktober sin budget för 2020. En budget med väldigt få konkreta nyheter och där satsningar på välfärden uteblir. Här kommenterar Clara Lindblom majoritetens budget.

– En påse majskrokar har mer innehåll än den här budgeten. Mycket av det som presenterats som satsningar täcker inte ens pris- och löneökningar. I praktiken kommer vi att få se nedskärningar inom äldreomsorgen, förskolan och socialtjänsten under nästa år, säger Clara Lindblom (V), oppositionsborgarråd.

Bostadsmålet i majoritetens budget ligger på 70 000 till 2025. En sänkning från målet på 80 000 som gällde under det rödgrönrosa styret.

– Det är upprörande att majoriteten sänker bostadsmålen trots att bostadsbristen är akut. Man ombildar hyresrätter och låter inte våra kommunala bostadsbolag bygga nytt, det kommer att förvärra en redan svår situation med trångboddhet och en osäker andrahandsmarknad där många far väldigt illa.

I fjol sänktes skatten med 16 öre vilket motsvarade över 400 miljoner kronor per år. Detta har lett till nedskärningar och underskott i bland annat i stadsdelsnämnderna. Den här gånger väljer man att lämna skatten oförändrad. En klen tröst, menar vi i Vänsterpartiet.

– Sedan de blågröna kom till makten så har vi sett alltför tydliga försämringar i välfärden. Nedskärningar på biblioteken och kulturskolan, missade bostadsmål och underskott i stadsdelarna som leder till anställningsstopp, färre fältassistenter och obemannade parklekar. Den här budgeten kommer inte vända den utvecklingen.

Barnen är förlorare i den nya budgeten med bland annat den lägsta höjningen till förskolan på tio år. Pris och löneökningarna för 2020 beräknas ligga på 3 % men i den blågröna budgeten har man endast höjt schablonen för förskolan med 0,9 %. Trots detta hävdar majoriteten att de satsar på kärnverksamheten i Stockholm.

– Det här är inte att satsa på kärnverksamheterna, det är att sätta dem på svältkur. Det kommer leda kraftiga nedskärningar i förskolan med större barngrupper som följd. Som mamma till ett litet barn som ska börja på förskolan nästa år blir jag uppriktigt oroad.