Bostad
Profilbild på Clara Lindvlom

Stockholms stad säljer mark till oseriösa bolag

Den blågröna majoriteten i Stockholms stad går emot FN:s varningar och låter oseriösa företag köpa mark. Det tyskägda bostadsbolaget Hembla som gjort ytliga renoveringar och chockhöjt hyror får ändå köpa en strategiskt viktig tomt i miljonprogramsområdet Husby.

En ny typ av aktör har börjat dyka upp på Stockholms bostads- och fastighetsmarknad – utländska riskkapitalbolag, vars främsta uppdrag är att leverera kortsiktig vinst till sina aktieägare.

Både mark och bostäder har allt för lättvindigt hamnat i händerna på oseriösa aktörer. Nu har det hänt igen.

Bostadsbolaget Hembla fick nyligen köpa en strategiskt viktig tomt i Husby centrum av det kommunala bostadsbolaget Svenska bostäder. Det handlar om en tomträtt i Husby där det gamla Tempohuset nu står.

Om namnet Hembla klingar bekant är det för att bolaget gjort sig känt för att köpa upp fastigheter i miljonprogramsområden för att sedan göra ytliga renoveringar för att chockhöja hyrorna. Hembla ägdes tidigare av det amerikanska riskkapitalbolaget Blackstone, men har nyligen köpts upp av det tyska bolaget Vonovia.

FN:s särskilda rapportör för bostadsfrågor har tidigare varnat den svenska regeringen för Blackstone och liknande aktörer på grund av att deras affärsmetoder strider mot de internationella människorättsnormerna. Kritiken rör bland annat hur hyresgäster drivs bort från områden när de inte kan bo kvar i sin lägenhet efter hyreshöjningarna. Liknande kritik har riktats mot den nya ägaren Vonovia i hemlandet Tyskland.

Det här tycker alltså den blågröna majoriteten i Stockholm stad är en lämplig köpare. Med det går man också tvärtemot vad många andra storstäder världen över gör just nu.

I New York, Barcelona och London går borgmästarna ihop i FN-initiativet ”The Shift” för att mota undan riskkapitalbolag och slumvärdar som Hembla. Stockholm bör göra detsamma. Oavsett om de går under namnet Hembla, Vonovia eller Carnegie är det här en slumvärd utan långsiktigt tänkande eller intresse för god förvaltning och ingen som staden borde göra affärer med.

Stockholms stad har förbundit sig att leva upp till Agenda 2030. Då kan vi inte samtidigt sälja fastigheter till en aktör som aktivt motverkar en social bostadspolitik och gravt missköter sina befintliga fastigheter.

Mål nummer 11 i FN:s Agenda 2030, som består av 17 globala hållbarhetsmål som spänner över många samhällsutmaningar, handlar om hållbara städer och samhällen. Ett av delmålen är att ”senast 2030 säkerställa tillgång för alla till fullgoda, säkra och ekonomiskt överkomliga bostäder och grundläggande tjänster samt rusta upp slumområden”.

Vi har en bit kvar till det målet men det moderatledda styret har gjort lite för att förbättra situationen. I stället för att låta mark och bostäder hamna i händerna på riskkapital bolag borde man skärpa tillsynen av privata värdar och införa etiska riktlinjer som hindrar den här typen av försäljning.

Oetiska värdar kan förvärra en redan allvarlig situation på Stockholms bostadsmarknad. Dessutom så halkar vi efter internationellt genom att blunda för det här problemet.

Låt inte oetiska aktörer få utrymme på bostadsmarknaden!

Clara Lindblom, oppositionsborgarråd för Vänsterpartiet i Stockholms stad

Det här är en åsiktstext som ursprungligen publicerats på DN Åsikt.