Corona
person i vit rock med armarna i kors, i handen håller hen ett stetoskop

Tacka vårdpersonalen – med bättre arbetsvillkor

Aldrig har det varit så tydligt som nu att personalen inom vården är riktiga samhällsbärare och vi är många som är tacksamma över deras enorma insatser. Men ska vi ha ett vårdsystem som bygger på att personalen ska vara självuppoffrande hjältar? Vi vet att vården är underfinansierad och att det fattas personal i stora delar av landet. Vårdpersonalen måste få ett rejält tack i form av bättre arbetsvillkor, fler kollegor och högre löner.

De senaste veckorna har vi kunnat se bilder på vårdpersonal som iklädda skyddsutrustning tar hand om patienter på löpande band. De riskerar sin egen hälsa för att ta hand om andra som kan bära på smitta och de arbetar ofta långa pass och under stor press. Inte minst just nu under coronapandemin, eftersom även vården drabbats av personalbortfall.

…faktum är ju att det såg ut såhär även innan corona nådde Sverige. Det är nog ingen som missat att personalen har larmat om stress och försämrade villkor ett bra tag nu.

Det är på alla sätt en extremt ansträngd tid för den svenska sjukvården, där man febrilt försöker få både resurser och vårdplatser att räcka till, och där personalen pressas till det yttersta. Men faktum är ju att det såg ut såhär även innan corona nådde Sverige. Det är nog ingen som missat att personalen har larmat om stress och försämrade villkor ett bra tag nu.

Månaderna innan coronavirusets utbrott meddelade till exempel flera sjukhus i Region Stockholm att man skulle varsla personal. Stora protester utbröt på sjukhusen eftersom personalen vittnade om att marginalerna redan då var mycket små och att man behövde anställa fler, framförallt undersköterskor och sjuksköterskor.

En kris har förmågan att tydligt visa vad som är grundläggande i ett väl fungerande samhälle. Och alla är nog beredda att skriva under på att vårdpersonalen är livsviktig. Det är dags för samtliga partier, från vänster till höger, att enas om en sak. Vården måste få mer resurser. Vårdpersonalen måste få bättre villkor. Och samma gäller för övrigt flera samhällsbärande yrken, till exempel personalen i förskolan och de som arbetar inom äldreomsorgen.

Det finns flera event på Facebook som handlar om att vi ska gå ut på våra balkonger på kvällarna och applådera vårdpersonalen för deras insatser. Det är fina initiativ som visar på att folk verkligen uppskattar de uppoffringar som många som arbetar inom vården får göra. Även politikerna har bedyrat hur mycket vårdpersonalen betyder för samhället. Nu är det hög tid att den uppskattningen också leder till konkreta förbättringar av deras arbetsvillkor.