Corona
Profilbild på Clara Lindvlom

Ge alla över 70 år rätt till hemlevererade matlådor

För att minska smittspridningen av coronaviruset bland riskgrupper föreslår Vänsterpartiet i Stockholms stad att alla stockholmare över 70 år ska erbjudas möjligheten att få hemtjänstens matlådor levererade hem till dörren. Idag är matlådor från hemtjänsten en avgiftsbelagd och biståndsbedömd tjänst. Detta vill Vänsterpartiet tillfälligt ta bort för att förenkla för riskgrupper att hålla sig hemma.

– Det är väldigt viktigt att vi alla hjälps åt med att skydda riskgrupper från att bli sjuka, och en sak som staden skulle kunna göra för att minska smittspridningen bland äldre är att göra det enklare för dem att få matlådor hemlevererade via hemtjänsten, säger Clara Lindblom (V), oppositionsborgarråd i Stockholms stad.

Förslaget innebär att staden skulle införa så kallad förenklad biståndsbedömning samt att avgiften för leverans av maten tas bort. Den äldre betalar då bara för själva maten.

Vänsterpartiet menar att förslaget även skulle kunna hjälpa personer som varslats från sina arbeten under de senaste veckorna att komma i arbete igen eftersom förslaget, om det skulle gå igenom, kommer att kräva en utökad personalstyrka inom hemtjänsten. Vänsterpartiet föreslår därför också att staden inrättar en snabbutbildning i smittskydd för de som skulle vilja börja jobba inom hemtjänsten men inte har någon tidigare erfarenhet.

– De senaste veckorna har många varslats från sina jobb. En stor del av dem har arbetat på restaurang eller i butik och har redan stor vana vid att arbeta med människor. Om det här förslaget går igenom skulle staden snabbt kunna få tillbaka en del av dem i arbete, säger Clara Lindblom.