Corona
Rikard Warlenius foto Jessica Segerberg. Rikard halvkropp mot grå bakgrund.

Öka utrymmet för fotgängare och cyklister med anledning av corona

För att stockholmare som går och cyklar ska kunna upprätthålla Folkhälsomyndighetens rekommendationer om social distansering så föreslår Vänsterpartiet att gång- och cykelbanor tillfälligt breddas på ställen där det idag är trångt. Då biltrafiken har minskat i staden bör utrymme kunna tas från vägbanorna. Förslaget läggs på torsdagens möte med stadens trafiknämnd.

– SL uppmanar de stockholmare som inte måste, att inte resa med dem. Samtidigt måste ju människor som saknar bil kunna ta sig fram, till exempel till mataffären och apoteket. Då är det vettigt att bredda gång- och cykelbanorna där det är trångt för att vi ska kunna hålla rätt avstånd till varandra, säger Rikard Warlenius (V), vice ordförande i trafiknämnden.

För fotgängare handlar det om att bredda gångbanorna på de ställen där det är trångt, exempelvis på gator i innerstan med många gående och där det går att ta utrymme från biltrafiken. Men även för stadens cyklister finns i nuläget trånga cykelbanor som behöver breddas för att minska trängseln, något som genomförts bland annat i Berlin.

– På det här sättet möjliggör vi social distans bland cyklister samtidigt som vi ökar framkomligheten för de som i dessa tider väljer att cykla. Vi tror insatserna kan göra stor nytta utmed trånga passager där många cyklar, som till exempel längs Munkbroleden genom Gamla Stan eller längs St Eriksgatan, säger Rikard Warlenius.

Vänsterpartiet vill mot bakgrund av ovanstående att trafiknämnden uppdrar åt trafikförvaltningen att undersöka och genomföra så kallade pop-up gång- och cykelbanor på lämpliga gator. Dessa ska utgå från tillgänglig expertis hos regionala cykelkontoret och tillgänglig trafikdata från mätstationer för att bedöma var mer plats bäst kan omdisponeras.