Äldre
Profilbild på Clara Lindvlom

Inrätta säkra besöksrum på alla äldreboenden i staden

På onsdagens möte med Stockholms stads kommunstyrelse föreslog Vänsterpartiet att besöksrum där anhöriga och äldre kan kommunicera genom till exempel fönster och plexiglas inrättas på alla stadens äldreboenden. Detta för att bryta ensamhet och social isolering bland de äldre.

På äldreboenden i exempelvis Täby har plexiglas monterats i fönster, vilket har möjliggjort att anhöriga genom att stå utanför äldreboendet kan samtala och se sina äldre släktingar utan att besöksstoppet bryts.

– Det är verkligen inte bra att de äldre sitter isolerade så länge utan att få träffa sina anhöriga så vi måste se till att ta vara på smarta lösningar som finns för att folk ska kunna träffas, men förstås utan att riskera att sprida smitta, säger Clara Lindblom (V), oppositionsborgarråd och tidigare äldreborgarråd i Stockholm.

Byggkostnaderna beräknas till 2 500 kronor per boende och staden föreslås stå för kostnaden som uppskattas till ca 250 000 kronor för samtliga boenden.

En annan insats är att säkerställa att såväl äldreboenden som hemtjänstenheter har iPad eller motsvarande för kostnadsfri utlåning, så att äldre kan få praktisk möjlighet och stöd att samtala med sina anhöriga via exempelvis Skype. Vänsterpartiet föreslår därför också att staden skyndsamt ska se över möjligheten att förse äldreboenden och hemtjänstenheter med iPadplattor eller motsvarande för att underlätta för äldre att hålla kontakt med anhöriga och vänner med hjälp av digitala lösningar.