hemlöshet
Profilbild på Alexandra Mattsson Åkerström

Låt de hemlösa få ha kvar sitt café

Idag sitter vi alla och längtar efter att återigen kunde få träffa våra vänner över en bit mat. För de flesta av oss kommer det snart att ordna sig, även om vi inte vet exakt när. Men samtidigt som vi alla pratar om vikten av mänskliga möten och att hjälpas åt väljer den borgerliga majoriteten att spara in på några av våra viktigaste mötesplatser.

Stiftelsen hotellhem i Stockholm (SHIS) är en bostadssocial stiftelse, det innebär att de tillhandahåller bostäder för de tusentals hyresgäster som av olika skäl inte kvalificerar sig till den ordinarie bostadsmarknaden. SHIS arbete visar på den utsatthet som finns i Stockholm idag och med den kris vi nu befinner oss i kommer mängden utsatta människor att bli allt fler.
Många människor kommer att drabbas såväl ekonomiskt som socialt och de kommer därmed behöva hjälp med boende.

Det är därför dubbelt beklagligt att SHIS den 1 juni i år kommer att tvingas lägga ner sin uppskattade café-och restaurangverksamhet. Caféverksamheten är ett nav SHIS verksamhet. Det gör att hyresgästerna som ofta har olika sociala problem, såsom exempelvis missbruk, får i sig mat varje dag och möjlighet till samvaro.
Det är orimligt att skära ned på de mest utsatta i en tid när stödet behövs mer än någonsin, och samtidigt som miljarder rullar ut i stödpaket till stora företag.

Vänsterpartiet vill stoppa nedläggningen av caféet och istället utveckla den med ännu mer aktiviteter för hyresgästerna. Det skulle skapa ett socialt sammanhang för de boende som annars tvingas lösa sin vardag på egen hand. För många är det viktigt att komma upp för frukost varje dag och en del saknar möjlighet att laga egen mat i sina lägenheter, det är också därför denna verksamhet behövs. Det är inte hållbart eller rimligt att förvänta sig att frivilligorganisationer ska lösa detta. Det är Stockholm stads ansvar att se till att personer som lever i en utsatt situation får stöd med måltider. Socialt arbete handlar också om möjligheten för människor att mötas och bli sedda, och det kan inte ersättas av matlådor i brevlådan.
Redan idag har Stockholm brist på sociala mötesplatser för personer med t.ex. missbruksproblem. Den borgerliga majoriteten la precis ner den sista kvarvarande mötesplatsen Valvet i Vantör som funnits i många år. Vänsterpartiet anser att staden bör satsa mer på sociala mötesplatser med mat och aktiviteter, såväl genom SHIS som lokalt i stadsdelarna.

Vi befinner oss nu i en tid då många ser vikten av att samhället håller ihop och att vi hjälper varandra. I krisen visar sig spåren av att Stockholm under alltför lång tid skurit ned på välfärden och skyddsnäten, och det oroar oss.
Låt oss ha en öppen stad med öppna verksamheter för alla, där människor kan mötas och där vi bedriver verksamheter för de som allra mest behöver det. Lägg inte ned matsalarna i våra hotellboenden, det kommer kosta mer än det smakar.

Alexandra Mattsson (V) vice ordförande socialnämnden Stockholm stad samt Stiftelsen hotellhem i Stockholm