Stockholm
Sara Stenudd, halvkropp i vit mönstrad tröja mot vit bakgrund. Foto Jessica Segerberg

Anlägg fler kolonilotter i Stockholm

Anlägg fler kolonilotter och koloniträdgårdar runt om staden för stockholmarna. Det föreslår Vänsterpartiet i Stockholms stad. I dagsläget står 10 000 stockholmare i kö för att få tillgång till en odlingslott.

– Växter och odling är en fritidssysselsättning som har fått ett stort uppsving de senaste åren och som dessutom är miljövänlig, hälsosam och har visat sig hjälpa vid rehabilitering av tex utmattningssyndrom. Men trots det växande intresset så har den styrande blågröna majoriteten inte tagit några direkta initiativ för att utöka odlingsmöjligheterna för alla hundratusentals stockholmare som bor i lägenhet och inte har råd att köpa någon sommarstuga. Det är synd och något som vi borde ändra på, säger Sara Stenudd (V), gruppledare i stadsbyggnadsnämnden.

Vänsterpartiet vill även att staden ska se till att det finns tillgängliga toaletter i anslutning till befintliga koloniträdgårdar och odlingslotter, och att man ser över regelverket som idag innebär att det till exempel inte är tillåtet att ha någon form av bebyggelse på odlingslotter.

– De här reglerna har goda grundtankar, men utveckling med allt kortare vintrar och varmare somrar menar vi skulle kunna vara ett skäl att tillåta till exempel växthus över säsongen. Staden borde helt enkelt försöka göra det enklare för stockholmarna att odla och vistas utomhus. Det skulle gynna alla, säger Sara Stenudd.