Klimat
Rikard Warlenius foto Jessica Segerberg. Rikard halvkropp mot grå bakgrund.

Gör Stockholm till en sommarstad!

Coronapandemin har gjort att fler valt att fira semestern på hemmaplan i år. Det är bra utifrån smittskyddssynpunkt, men även för klimatet. Stockholms stad borde därför se till att erbjuda stockholmarna fler aktiviteter och möjligheter att vistas i naturen, både den här sommaren men även i framtiden.

Som en följd av coronavirusets utbrott kommer fler stockholmare än vanligt att fira semestern hemma i år. Även om regeringen meddelat att resor inom landet och till en handfull EU-länder nu tillåts så finns det många som varken har råd eller möjlighet att lämna stan under stora delar av sommarens lediga dagar. Det gällde förstås även innan coronapandemin, och så kommer det också att fortsätta vara efter pandemin.

Men coronaläget kommer givetvis leda till att även det normala semestrandet i vår stad kommer att se annorlunda ut. Populära aktiviteter såsom konserter, festivaler eller teaterföreställningar kan inte genomföras som vanligt samtidigt som många stora turistattraktioner kommer att ha kraftigt begränsat tillträde, om de alls kan hålla öppet. Den här sommaren riskerar därmed att erbjuda färre nöjen samtidigt som mängden semesterfirare kommer att öka rejält i staden. Blir vädret fint kommer det leda till att fler vill leta sig ut i naturen för att bada och sola, men då måste staden också öka kapaciteten för att alla ska få rum att kunna vistas ute på ett säkert sätt.

Vi i Vänsterpartiet vill därför att staden ser till att skapa rätt förutsättningar för att fler ska kunna ”hemestra” och för att alla stockholmare ska kunna njuta ansvarsfullt av sin semester. Det handlar till exempel om att se över hur vi kan vistas tillsammans i parker och på badplatser och om hur närheten till cykel- och gångbanor ser ut. Staden skulle till exempel kunna göra fler gator och torg till sommargågator och sommartorg, anlägga fler badplatser och badbryggor, tillåta större uteserveringar, verka för tätare trafikering av kollektivtrafik på populära sträckor och ta initiativ till fler corona-anpassade evenemang.

Att göra Stockholm till en bättre och mer tillgänglig sommarstad skulle dessutom kunna locka fler att hemestra även kommande somrar efter pandemin, vilket skulle vara bra för klimatet. För om vi ska klara klimatutmaningarna så måste flygandet minska drastiskt, och då måste vi kunna erbjuda stockholmarna en attraktiv semesterort även på hemmaplan.

Stockholms stad har alltså all anledning att planera för hur de många tusentals stockholmare som blir kvar i stan under sommaren ska kunna uppleva det bästa av sommarstockholm på ett säkert sätt, både den här sommaren men även under framtida somrar.

Gör det enklare, och roligare, för stockholmarna att hemestra!

Rikard Warlenius (V), ledamot i trafiknämnden och klimatpolitisk talesperson för Vänsterpartiet Stockholms stad