Pride
Bild med texten Gemensam kamp för HBTQ rättigheter med regnbåpgsfärgat band i bakgrunden

Pride 2020

Kom med när Vänsterpartiet gör Pride 2020. Mellan fredag 31 juli och söndag 2 augusti har vi ett späckat schema med artister, samtal, kärlek, kamp och aktivism!

Samtliga arrangemang och initiativ som sker inför eller under Pride-veckan är samlade här på hemsidan, och i ett facebookevent; här.

FREDAG 30 JULI
HBTQ-aktivism i Världen: framgångar och utmaningar (webbinarium)
Välkommen på ett spännande panelsamtal med inbjudna gäster som vittnar om HBTQ-kampen runt om i världen. Vi kommer att få höra om hur HBTQ-personer har det i olika länder och vilka strategier man använder för att påverka situationen.
Deltagare: Karthik Bittu, Indien, Faris Cuchi Gezahegn, Etiopien/Österrike, Jae Yates, USA, Monica Cross, USA. Moderator: Per Markus Risman
➤ PLATS: Öppet zoom webbinarium, länk publiceras i Facebookeventet (länk ovan).
➤ TID: 16.00-17.00
➤ Språk: Engelska
Stand up a la Pride!
Koppla upp dig på digital standup! Moa Svan leder oss genom programmet och med sig framför skärmen har hon Felicia Jackson, Idgie Heatherbranch, Olivia Skoglund och Pernilla Hammargren. Kom med på denna härliga kväll och garva loss med oss (men håll dig på mute, skrattar gör vi i chatten).
➤ PLATS: Öppet zoom-evenemang,  länk publiceras i Facebookeventet (länk ovan).
➤ TID: 19.00-20.00
➤ Språk: Svenska
LÖRDAG 1 AUGUSTI
Vänsterpartiets Pridestafett!
Lördag 1 augusti sänder vi vår pride-stafettsändning! Fira paraddagen med Vänsterpartiet. Tal och hälsningar från bland andra Jonas Sjöstedt och Malin Björk, poeterna Yolanda Bohman och Jon Ely, och musik från Rrriot Samba och Vänsterpartiets blåsorkester.
➤ PLATS: Livesänds via Vänsterpartiet Storstockholm
➤ TID: 16.00-17.00
➤ EVENT: https://www.facebook.com/events/297382631386448/
SÖNDAG 2 AUGUSTI
HBTQ-aktivism i Europa (webbinarium)
Välkommen på ett spännande panelsamtal med inbjudna gäster som vittnar om HBTQ-kampen i olika europeiska länder. Vi diskuterar hur situationen ser ut med extra fokus på transpersoners situation och hur vi stärker HBTQ-kampen i Europa för att våra rättigheter att existera ska bli verklighet för alla.
Deltagare: Malin Björk, Belgien, Kamil Maczuga, Polen, Natia Gvianishvili, Stockholm/Georgien, Olena Shevchenko, Ukraina. Moderator: Juliet Atto
➤ PLATS: Öppet zoom-webbinarium, länk publiceras i Facebookeventet (länk ovan).
➤ TID: 12.00-13.00
➤Språk: Engelska
LÖPANDE PRIDEVECKAN
 #HÅLLMINHAND
En solidaritetsaktion där du promenerar hand i hand för de som inte kan eller vågar. 6 av 10 HBTQ-personer i EU väljer att inte hålla handen offentligt på stan och i många länder runt om i världen är det olagligt för HBTQ-personer att visa sin kärlek till varandra. Hoppas att du vill vara med i vår socialt distanserade solidaritetsparad.
Du kommer kunna delta genom att gå på promenad, gärna hålla handen med någon du tycker om, och sedan uppdatera hur lång du gått på en gemensam hållaminhand-hemsidan.
➤ PLATS: hållminhand.se
Digital HBTQ-stadsvandring
Eva-Lisas Monument – en historisk stadsvandring med Sam Hultin!
Välkommen till en digital stadsvandring som följer i den lesbiska aktivisten och transpionjären Eva-Lisa Bengtssons (1932-2018) fotspår. Vi rör oss mellan 60-talets första klubb för transpersoner på Östgötagatan, via aktioner med Lesbisk front och byggandet av kvinnohus till gemenskapen i Golden ladies och Jerry’s damklubb.
➤ Språk: Svenska
➤ PLATS: ladda ner appen izi.travel och ➤ Sök på ”Eva-Lisas monument”
➤ Mer info: https://www.facebook.com/VansterpartietStorstockholm/photos/a.305745489533921/2948957661879344/
Vandringen är gratis men vi passar på att uppmuntra dig att ge en liten donation till RFSL Newcomers, märk gåvan Eva-Lisa. Swish: 123 007 00 60.
Pridemåleri för barn i alla åldrar

Konstnären Linnéa Johansson har illustrerat 4 stycken teckningar som man kan ladda ner som barn kan fylla i med färg som i en målarbok, antingen på datorn eller med pennor genom att skriva ut. Motiven är såklart Pride inspirerade och kan laddas ner som PDF här;