Klimat
Lyftkranar vid bostadsbygge.

Lägg ner Brommaflyget och skapa plats för nya bostäder

Efter den här krisen är det dags för en grön omställning och en snabb avveckling av Bromma flygplats, skriver Clara Lindblom och Rikard Warlenius från Vänsterpartiet i Stockholms stad.

Inrikesflyget fortsätter att minska och anledningen tros vara ökad miljömedvetenhet. I samband med coronapandemin har också affärsresandet med flyg minskat. I Stockholm är det Bromma flygplats som står för en stor del av inrikesflyget. Efter den här krisen är det dags för en grön omställning och en snabb avveckling av Bromma flygplats.

Flygandet behöver fortsätta minska på grund av klimatkrisen. Det innebär att affärsresor som i dag sker med flyg, mellan till exempel Stockholm och Göteborg och Stockholm och Malmö, måste gå över till att ske med tåg eller andra mer hållbara transportmedel. Vi har inte råd med något annat om vi vill klara målet om att minska utsläppen och sakta ner den globala uppvärmningen.

Men efter den här krisen kommer vårt samhälle också att behöva göra stora offentliga investeringar för att få i gång ekonomin och för att få ner arbetslösheten. Då är det läge för en grön omställning och investeringar i klimatsmarta bostäder och en utbyggd järnväg.

I Stockholm är marken där Bromma flygplats ligger en enorm resurs där närmare 30 000 bostäder skulle kunna rymmas. Att lägga ner Bromma flygplats och börja planera för bostäder är med andra ord bra för både klimatet, för bostadsbristen och för att skapa nya arbetstillfällen.

Bromma flygplats har tyvärr blivit en ideologisk låsning för flera av högerpartierna. Att man så sent som 2008, när kunskapen om klimatkrisens konsekvenser redan var stor, förlängde avtalet om marken där Bromma flygplats ligger med över 30 år visar att man till varje pris vill premiera flyget. Det är upprörande.

Och nu när regeringen äntligen öppnat för att Bromma flygplats kan komma att läggas ner så börjar det samtidigt talas om att detta enbart kan ske om man samtidigt bygger ut Arlanda. Det är vansinne.

Vi undrar hur många bränder, översvämningar och temperaturrekord det ska krävas för att somliga partier ska förstå allvaret i klimatkrisen och komma till insikt om att flygandet faktiskt måste minska?

Den här krisen har visat att vi kan ställa om när vi är illa tvungna. Och nu när flygandet från Bromma faktiskt minskat drastiskt kan de styrande politikerna agera. Lägg ner Bromma flygplats så snart som möjligt och skapa vinster för både klimatet, för de bostadslösa och för ekonomin.

Clara Lindblom, oppositionsborgarråd Vänsterpartiet Stockholms Stad
Rikard Warlenius, klimatpolitisk talesperson Vänsterpartiet Stockholms stad

Läs hela debattartikeln här.