Klimat
profilbild på Clara Lindblom

V föreslår: Inled omedelbart förhandlingar om nedläggning av Bromma flygplats

Swedavia har idag lämnat fram en rapport till Näringsdepartementet där de slår fast att det inte längre är lönsamt att driva Bromma flygplats. Vänsterpartiet välkomnar beskedet och kommer till nästa möte med Stockholms stads kommunstyrelse föreslå att förhandlingar om att säga upp avtalet med Swedavia ska inledas omedelbart. I nuläget sträcker sig avtalet till 2038.

– Nu är det guldläge för en nedläggning av flygplatsen, det finns helt enkelt inga argument för att ha den kvar. Den är negativ både för klimatet, bostadsbyggandet i regionen och dessutom inte är lönsam för de som driver den, säger Clara Lindblom (V), oppositionsborgarråd.

Swedavia förordar i rapporten istället en utbyggnad av Arlanda flygplats.

– Jag har förståelse för att Swedavia driver en utbyggnad av Arlanda eftersom deras verksamhet är flyg. Men med hänsyn till klimatförändringarna är det inte möjligt och det måste politikerna ta ansvar för. Utredningar har dessutom visat att det är fullt möjligt för Arlanda att ta över trafiken från Bromma utan att bygga ut, säger Clara Lindblom.