#08pol

Järvaborna förtjänar politiker som tar ansvar

Finansborgarrådet Anna König Jerlmyr vill att polisen och regeringen ska komma med åtgärder för att stoppa gängvåldet, men är inte beredd att själv tillföra resurser. Det är dags att Stockholms politiska ledning börjar ta ansvar för utvecklingen i våra förorter, skriver Vänsterpartiets Clara Lindblom och Rashid Mohammed.

De senaste veckornas rapportering om gängvåldet och skjutningarna på Järva har som vanligt fått politiker att tävla i vem som kan komma med de tuffaste tagen, de längsta straffen och den hårdaste tonen. Detta trots att experter och även polisen själva gång på gång får upprepa att fler poliser och hårdare straff inte får någon effekt om det inte kombineras med riktade sociala insatser.

Vi i Vänsterpartiet tror inte att bara fritidsgårdar eller fältassistenter kommer att lösa problemen med gängvåldet på Järva. Men vi menar att kommunen måste göra sitt. Det duger inte att, som finansborgarrådet, lägga över hela ansvaret på regeringen och polisen och sedan raljera över fritidsgårdarnas betydelse för tryggheten i förorterna.

För det finns mycket som kommunen kan göra. Vänsterpartiet har till exempel föreslagit att Stockholms stad borde aktivera stadens krisledningsnämnd och tillföra resurser så att stadsdelarna runt Järva kan få ytterligare 50 miljoner kronor. Detta för att kunna stärka upp socialtjänsten i deras samverkan med polisen, tillföra resurser till avhopparverksamheten och förstärka krisstödet till anhöriga, boende och medarbetare i stadsdelarna.

För som det ser ut nu förväntas de två stadsdelarna vi har ute på Järva att klara det här inom ordinarie budget, men det säger sig självt att det är orimligt med tanke på det allvarliga läget. Därför borde det vara självklart att ge dem extra resurser för att kunna hantera situationen.

Det här är inga omöjliga åtgärder och ärligt talat inte heller några särskilt kontroversiella förslag. Men den blågröna majoriteten har gjort klart sedan länge att de hellre låter prestigen vinna än att lyssna på förslag från oppositionen. Det är tråkigt och framförallt fullständigt onödigt.

Vi har länge sett hur våra förorter nedmonteras och negligeras samtidigt som innerstan blir allt rikare. Men Järvaborna förtjänar mycket mer än så. De förtjänar att få bo i en trygg stadsdel och de förtjänar en politisk ledning som tar sitt ansvar och vänder på varje sten för att stoppa våldsspiralen.

Clara Lindblom (V), oppositionsborgarråd Stockholms stad

Rashid Mohammed (V), vice ordförande Spånga-Tensta stadsdelsnämnd

Läs debattartikeln i Dagens Arena.