BUDGET2021
Rikard Warlenius foto Jessica Segerberg. Rikard halvkropp mot grå bakgrund.

Klimatet klarar inte mer flyg

Nyligen kom Swedavia med beskedet att de inte ser någon framtid i Bromma flygplats. Det är ett glädjande besked då det innebär att de inte tror affärsflyget kommer att återupptas i lika stor utsträckning som tidigare. Men nu pressar ett flertal partier på för en utbyggnad av Arlanda flygplats. Det måste vi förhindra för klimatets skull. Det skriver Rikard Warlenius, klimatpolitisk talesperson Vänsterpartiet Stockholms stad.

I dagarna kom det glädjande beskedet att utbyggnaden av Preemraff är stoppad. Det är ett resultat av ett intensivt och målmedvetet arbete från miljö- och klimatrörelsen, och det visar att det lönar sig att protestera. Men det finns fler klimatstrider att ta, inte minst den om flyget.

De senaste veckorna har Bromma flygplats debatterats flitigt efter att Swedavia, det statliga bolag som driver flygplatsen, meddelat att den inte längre är lönsam. De bedömer att affärsflyget inte kommer att återhämta sig efter coronapandemin. Det är i grunden positivt, eftersom det av klimatskäl är omöjligt att fortsätta flyga i samma omfattning som tidigare. Det ger dessutom möjligheter till en snabb nedläggning.

Men när Swedavia nu aviserar att Bromma flygplats inte längre är lönsam menar politiker från flera partier att det inte kan bli aktuellt med en nedläggning förrän man fått grönt ljus för att bygga ut Arlanda. Detta trots att ingen i nuläget vet hur mycket flygtrafik det som kommer efterfrågas framöver. Kravet på en utbyggnad av Arlanda motverkar också en snabb nedläggning av Bromma flygplats. Men framförallt, med allt vi vet om läget för klimatet är det en häpnadsväckande argumentation.

För oss som grönt parti är det obegripligt att driva på för en utbyggnad av en fossil industri som flyget. Nästan varje månad kommer nya illavarslande siffror. I sydvästra USA i Kalifornien uppmättes till exempel 54,4 grader i augusti. Det har varit ovanligt varmt även över stora delar av Arktis och havsisens utbredning har varit en av de allra lägsta för årstiden. Även här hemma i Sverige har det varit varmare än normalt under augusti månad.

Det är helt enkelt inte möjligt för samhället att fortsätta investera i skadliga klimatutsläpp och låtsas som att teknikutvecklingen kommer att lösa klimatproblemen. Det kommer den inte, åtminstone inte i tid.

Vi i Vänsterpartiet har länge drivit en nedläggning av Bromma flygplats, och det finns med i vår budget där vi föreslår nedläggning redan nästa år 2021. Men vi vill se en nedläggning av Bromma flygplats utan en utbyggnad av Arlanda. Nu måste andra partier, från höger till vänster, acceptera faktum. Klimatfrågan är akut och inga beslut kan fattas som går i fel riktning.

Rikard Warlenius, klimatpolitisk talesperson Vänsterpartiet Stockholms stad

Läs debattartikeln i Supermiljöbloggen.

Detta förslag är en del av Vänsterpartiet i Stockholms stads oppositionsbudget för 2021 – Jämlik, jämställd och klimatsmart stad.