Klimat

Inga skäl att behålla Bromma

REPLIK. Bromma flygplats kan läggas ned omgående utan att Arlanda behöver byggas ut. Att behålla flygplatsen är vare sig ekonomiskt försvarbart eller miljömässigt hållbart, skriver tre vänsterpartister i en replik till Irene Svenonius (M).

Irene Svenonius (M) skriver på DI Debatt 20 oktober att intresseorganisationer och politiska partier försöker ”hetsa fram en förtida nedläggning av Bromma flygplats”. I själva verket vore en snabb nedläggning av Bromma allt annat än förtida. Klimatkrisen är akut och i Stockholm råder skriande brist på bostäder. Vi har sedan länge verkat för att flygplatsen ska ge plats för en ny klimatsmart stadsdel med tiotusentals bostäder. Men Moderaterna prioriterar uppenbarligen ett påstått behov hos näringslivet av fler flyglinjer.

Frågan är dock om Irene Svenonius ens har näringslivet med sig i försvaret av Bromma längre. En av de intresseorganisationer som uttalat stöd för nedläggning är Stockholms Handelskammare. De säger till SVT att det finns tydliga positiva effekter av att frigöra marken för annan användning. Flygplatsbolaget Swedavia anser själva att det inte är affärsmässigt motiverat att driva Bromma vidare. När möjligheten öppnar sig att fatta ett beslut som gynnar såväl ekonomin som klimatet och alla som står i kö till en bostad i Stockholm väljer Moderaterna ändå att säga nej.

Ett av motiven för att behålla Bromma är enligt Svenonius att flygplatsen har potential för elflyg. Det finns givetvis inga hinder för att satsa på elflyg även om trafiken på Bromma flyttas till Arlanda och vi välkomnar alla initiativ för att ställa om flyget. Problemet är att kommersiellt elflyg ligger långt fram i tiden och endast är aktuellt på kortare sträckor – samma distanser där flyget redan i dag enkelt kan ersättas av tåg.

Flera av dem som nu förespråkar en nedläggning av Bromma hävdar att det i så fall skulle vara nödvändigt att bygga ut Arlanda. Det stämmer inte. Swedavia konstaterar i sin rapport om Bromma att Arlanda har kapacitet att ta hand om alla Brommaflyg redan i dag. Världsnaturfonden WWF visade dessutom i en rapport förra året att Arlanda med nuvarande kapacitet gott och väl kan härbärgera all flygtrafik från Bromma på de nivåer som rådde innan coronakrisen.

Moderaterna och Irene Svenonius tycks lyckligtvis vara alltmer ensamma om uppfattningen att Bromma flygplats till varje pris måste finnas kvar. Vi välkomnar den utvecklingen och ser fram emot en snabb nedläggning.

Anna Sehlin, oppositionsregionråd (V), Region Stockholm

Rikard Warlenius, klimatpolitisk talesperson, Vänsterpartiet Stockholms stad

Jens Holm, klimatpolitisk talesperson och ordförande i riksdagens trafikutskott (V)

Läs debattartikeln på DI Debatt.