BUDGET2021
Profilbild på Clara Lindvlom

V fortsätter kräva sänkta politikerlöner

Vänsterpartiet kräver att Stockholms stads politikertoppar sänker sina löner. Idag tjänar stadens borgarråd mellan 110 000 – 137 000 kr i månaden. Vänsterpartiet föreslår att lönerna sänks till 65 000 kronor i månaden, vilket skulle ge ca 17 miljoner kronor till stadens kassa.

– Det är inte mer än rimligt med tanke på att stadens ekonomi är kraftigt försämrad på grund av pandemin och skatteintäkterna kommer att minska när fler blivit arbetslösa. Utöver att pengarna faktiskt är ett tillskott till välfärden vore det också en bra signal om politikerna tog sin del av ansvaret genom att avstå pengar. Det är ju fortfarande en väldigt hög lön, även med vårt förslag om sänkning, säger Clara Lindblom (V), oppositionsborgarråd.

Förslaget om sänkta löner för stadens borgarråd kommer tas upp till särskild omröstning under budgetdebatten som äger rum den 14-15 december i Stockholms kommunfullmäktige.

Fakta: Vänsterpartiet har en partiskatt som innebär att företrädare för partiet inte tar ut mer än ca 29 000 kronor i månaden och arbetar för att sänka politikers löner även i riksdagen.

Detta förslag är en del av Vänsterpartiet i Stockholms stads oppositionsbudget för 2021 – Jämlik, jämställd och klimatsmart stad.