Barn och unga
Profilbild på Clara Lindvlom

Den blågröna majoriteten måste börja prioritera barn och unga

En mångmiljonsatsning på ännu fler kommunala ordningsvakter, samtidigt som verksamheter som riktar sig till barn och unga får nedskärningar. Det är en urusel prioritering av den blågröna majoriteten som styr Stockholm. Våra ungar förtjänar bättre än så.

Alla politiker gillar att prata om hur viktigt det är att satsa på barn och unga och att se till att de kommande generationerna har så bra förutsättningar som möjligt. Men det brukar tyvärr ofta mynna ut i tomma ord, inte minst i Stockholm. För i verkligheten så prioriterar de borgerliga partierna som styr inte alls verksamheter för barn och unga. Tvärtom genomför de nedskärningar.

Nyligen presenterades Stockholms stads budget för nästa år. I den satsar man inte ens tillräckligt med pengar för att täcka pris- och löneökningar för parklekar, fritidsgårdar och öppna förskolan. De här verksamheterna har sedan tidigare satts på svältkur och hela verksamhetsområdet Barn, kultur och fritid har redan under den här mandatperioden fått kraftiga nedskärningar som drabbar barn och unga på över 35 miljoner kronor. Att de inte heller får ordentligt med resurser i årets budget visar hur lågt prioriterade de är av de blågröna politikerna.

Även stadens fritidsklubbar, som är verksamheter där barn mellan 10 och 13 år kan vara före och efter skolan och på loven, får nedskärningar som den blågröna majoriteten väljer att täcka upp för genom att höja avgifterna från 950 kronor till 1200 kronor. Det är alltså föräldrarna som ska betala för att politikerna lägger en för dålig budget.

Och en höjning av avgiften riskerar att vara avgörande för familjer med tuff ekonomi, och det kommer att drabba de unga som behöver verksamheterna allra mest. Det handlar bland annat om de unga som inte har råd att resa bort på loven och vars föräldrar oftare måste jobba tidiga morgnar och sena dagar. Det handlar alltså om jätteviktiga verksamheter där unga får vistas i trygga miljöer med vuxna som ser dem, och de väljer det blågröna styret att ta mer betalt för. Det är skamligt.

Samtidigt som man alltså skär ner på verksamheter till unga satsar man däremot desto mer på kommunala ordningsvakter, som är starkt ifrågasatta för vilken nytta de egentligen gör. Det visar verkligen vad de blågröna tycker är viktigt och det är repressiv plakatpolitik. Vi menar att det är en urusel prioritering.

Vi i Vänsterpartiet tycker att det är oacceptabelt att skära i verksamheter för barn och unga. Och att höja avgifter som redan kan vara svåra för familjer med tuff ekonomi visar på att de borgerliga politikerna inte vet någonting alls om hur det är att leva på marginalen.

Alla ungar förtjänar en bra fritid, oavsett vad föräldrarna tjänar. Det jobbar vi i Vänsterpartiet för.

Clara Lindblom (V), oppositionsborgarråd