Djurskydd
Halvkroppsbild på Torun Boucher _Foto Jessica Segerberg

Stockholm måste stoppa inköp från Kronfågel

Aftonbladet har avslöjat hur kycklingar har skållats levande på Kronfågels slakteri och hur djuren varit kontaminerade med mag- och tarminnehåll. Vänsterpartiet tycker det är oacceptabel djurhållning och kräver att Stockholms stad följer Göteborgs stads exempel och stoppar produkter från företaget.

Idag finns det möjlighet för stadens verksamheter att köpa produkter från Kronfågel genom grossistavtal med underleverantör, och i avtalet finns krav på god djurhållning

– Såhär ska inte djur behöva ha det och Stockholms stad ska inte bidra till att företag kan tjäna pengar på att djur har det dåligt. Offentlig upphandling är ett starkt verktyg som kan påverka djurens villkor till det bättre och vi ska använda oss av det för att sätta press på de som inte sköter sig, bland annat Kronfågel, säger Torun Boucher, gruppledare för Vänsterpartiet i Stockholms stad.

Kronfågel har också varit i blåsväder tidigare och fått både varningar från länsstyrelsen och behövt böta för dålig djurhållning.

Kort efter Vänsterpartiets krav kom beskedet att Stockholm stad stoppar alla inköp från Kronfågel, läs mer här.