Vänsterpartiets logotyp

Vänsterpartiet röstar för ett misstroende mot Stefan Lövfen

Sedan januari 2019 har Vänsterpartiet varit tydliga med att vi inte kommer tillåta att marknadshyror införs. Sverige har haft nog av marknadsexperiment och avregleringar.
Marknadshyror kommer att ge folk höjda hyror och bryter mot den svenska modellen på bostadsmarknaden. Det nuvarande förhandlingssystemet skulle upphävas och ge fastighetsägarna mer makt på tre miljoner hyresgästers bekostnad. Marknadshyror ger inga fler bostäder, bara rikare fastighetsägare och fattigare hyresgäster.

Vi har kompromissat oerhört mycket under de senaste åren, men vi har också satt upp en gräns: går regeringen vidare med marknadshyror så saknar den vårt förtroende. Detta har vi sagt sedan januari 2019. Vi står alltså fast vid vårt ord, och vi gör det för att stoppa ett förslag som skulle innebära ett nyliberalt systemskifte av historiska mått.

Vi kommer naturligtvis aldrig att medverka till en högerregering, och vi kommer aldrig att samarbeta med Sverigedemokraterna. Vi är däremot även fortsatt beredda att förhandla med Stefan Löfven och vi hoppas att han kommer tillbaka utan punkten om marknadshyror.