• Alexandra Matts...

Alexandra Mattsson

Möt våra kandidater till kommunfullmäktige i Stockholms stad.

Alexandra Mattsson. Foto: Erik Nordblad
Foto: Erik Nordblad

Nr 4. Alexandra Mattson Åkerström är 32 år, bor i Farsta och kommer från Åkersberga. Hon är kurator och har ett starkt socialt engagemang, gillar friluftsliv och att chilla framför en bra serie. Hon sitter i kommunfullmäktige och socialnämnden och är gruppledare för Vänsterpartiet i Stadshuset.

Varför är du engagerad i Vänsterpartiet?

– Jag vill vara med och bidra till ett jämlikt och jämställt samhälle. Jag tror på ett samhälle där alla bidrar och har samma möjligheter oavsett var du föds eller vilken familj du kommer ifrån. Det är samhällets uppgift att göra det möjligt. Vänsterpartiet är det enda partiet som vill ha jämlikhet på riktigt.

Vilken är den viktigaste frågan i valet?

– Riksdagsvalet handlar om att välja en regering med ett starkt vänsterparti som arbetar för en stark välfärd, eller en borgerlig regering som med stöd från SD prioriterar skattesänkningar och skär ner på välfärden. Vi behöver stärka förskolan, skolan, äldreomsorgen, socialtjänsten och sjukvården. Vi behöver bygga fler hyresrätter. Vänsterpartiet är en garant för sådana satsningar.

Varför ska väljarna rösta på Vänsterpartiet?

– Vänsterpartiet är det enda alternativet för ett mer jämlikt och jämställt samhälle. Det är vår politik som ger bättre arbetsvillkor för tusentals kvinnor inom välfärden, som ger alla en möjlighet att kunna leva på sin lön och pension, och som gör att alla har råd med en bostad i Stockholm. Vi vill ha ett samhälle för alla.