Intervju med Fredric Cerha från Hökis mot ombildningar

Hej Hökis!

Vi har pratat med Fredric Cerha (t.h. i bild) som är aktiv i gruppen Hökis mot ombildningar. Hökarängen är ett av de områden där kampanjandet verkligen har gett effekt och inga lägenheter kommer nu att ombildas där.

Bild på aktivister utomhus som håller upp en stor banderoll med texten: Rädda Allmännyttan. Hökis mot ombildningar
Foto: Natalia Medina / Offensiv

1.  Hur har ni arbetat mot ombildningar i ert område?
Vi kartlade vilka fastigheter det rörde sig om och lade upp detta, i en Excelfil, i vår lokala facebookgrupp som vi skapat för ändamålet. Där höll vi koll på att vårt flygblad kom ut till samtliga berörda adresser.

Vi arbetade extremt snabbt och var först på bollen och nådde ut till många, INNAN ombildningsförespråkare hann dela ut sitt material.

Vi samarbetade med alla andra grupper som ville stoppa ombildningar, Hyresgästföreningen, Vänsterpartiet, Ort till ort, Rädda hyresrätterna, och förstås alla Hökarängsbor som inte ville ha några ombildningar. Vi hade den stora turen att ingen av dessa grupper motarbetade någon av de andra. Fokus på gemensamma mål är A och O.

2. Nu riskerar inga lägenheter att ombildas i ert område, hur blev det så?
I Hökarängen så kom inga (godkända) intresseanmälningar in till bostadsbolagen vid årsskiftet. Därför stannar processen här, vi vann! Jag tror att det beror på att vi började organisera oss i samma ögonblick som det blev känt att Hökarängen var ett av de aktuella områdena för ombildning.

3. Varför tycker ni att det är viktigt att lägenheterna behålls inom allmännyttan?
Det är viktigt med billiga bostäder, sådana som vi har i Hökis. Det är också viktigt att samhället tar ansvar för bostaden som en mänsklig rättighet. Här är allmännyttan central, eftersom marknaden aldrig kommer att kunna lösa bostadsbristen.

4. Är det något annat ni vill lyfta?
Ja. Det är en obeskrivlig upplevelse att organisera sig och lyckas! Ta chansen! Och tänk på vad Joe Hill sade för 100 år sedan: Sörj inte, organisera! Och därför är det viktigt att alla ansluter sig till den nationella protestdagen mot marknadshyror den 18/4*.

Edit: Demonstrationen mot marknadshyror är uppskjuten till lördagen den 12 september.

Följ gärna Bostadsfighten på Instagram!