Lorena Delgado

Möt våra kandidater till kommunfullmäktige i Stockholms stad.

Lorena Delgado. Foto: Malcolm Jacobson
Foto: Malcolm Jacobson

Nr 7. Lorena Delgado är kemiingenjör och är 44 år. Hon är uppvuxen och bor i Skärholmen. Hon är intresserad av politik och kultur och målar själv. Hon är ordförande i Skärholmens stadsdelsnämnd och sitter i kommunfullmäktige.

Varför är du engagerad i Vänsterpartiet?

– För att jag vill ha ett samhälle som är jämlikt, antirasistiskt och feministiskt.

Vilken är den viktigaste frågan i valet?

– Idag är bostadsfrågan den absolut viktigaste frågan i alla områden, för trygghet och medborgares möjligheter, för socialt utsatta grupper. Det är både en demokratifråga och en jämlikhetsfråga. Jag vill se en stad som är mindre segregerad. Bostadsbristen gör det svårt för kvinnor att lämna skadliga förhållande på ett säkert sätt. Marknadshyror och brist på hyresrätter gör det väldigt svårt för utsatta grupper, som till exempel ensamstående med låg inkomst, att få tak över huvudet.

Varför ska väljarna rösta på Vänsterpartiet?

– För att man vill ha ett jämlikt samhälle där inkomstklyftorna är små och möjligheterna för alla blir större. Sen önskar jag att man nationellt satsade på barnomsorgsstöd och 6 timmars arbetsdag så förbättrar vi chanserna för ensamstående att jobba heltid, ha ett bra yrkesliv samt vara förälder.