Rikard Warlenius

Möt våra politiker i Stockholms stad.

Rikard Warlenius_Foto Jessica Segerberg
Foto: Jessica Segerberg

Nr 2 Rikard Warlenius bor i Hägersten. Han tycker om att umgås med familjen, segla och läsa. Han sitter bland annat i kommunfullmäktige och i trafiknämnden.

Varför är du engagerad i Vänsterpartiet?
– Jag hade varit engagerad i klimatfrågan länge och jag ville ha en plattform för att mer direkt kunna påverka viktiga beslut som behöver fattas i klimatomställningen. Det var självklart att gå med i Vänsterpartiet eftersom vi kombinerar bra miljöpolitik med jämlikhet och social rättvisa som jag också tycker är jätteviktigt.

Nämn en fråga du tycker är särskilt viktig:

– Förutom klimatfrågorna som jag tycker är grunden till allt, så vill jag minska segregation och hålla ihop staden bättre. Vi behöver ha bra bostäder med rimliga hyror till alla, vi ska kunna lita på förskola och skola och äldreomsorg. Alla ska kunna utbilda sig och få ett bra arbete och alla ska känna sig trygga på gator och torg.

Varför ska väljarna rösta på Vänsterpartiet?
– Vi är egentligen det enda det partiet som har en politik för ökad jämlikhet och jämställdhet och som ser klimatomställningen som en social omställning för rättvisa. Vi vill ha ett samhälle för alla som vi med stolthet kan lämna över till våra barn.