Sebastian Wiklund

Möt våra kandidater till kommunfullmäktige i Stockholms stad.

Sebastian Wiklund. Foto: Erik Nordblad
Foto: Erik Nordblad

Nr 5. Sebastian Wiklund bor i Bredäng och är 39 år. Han är uppvuxen i Landskrona, tycker om att träna och snickra. Han läser gärna om politik och historia och tycker om att umgås med sin familj.

Varför är du engagerad i Vänsterpartiet?

– Jag har gjort en klassresa och har sett vad jag behöver för att konstatera att klassamhället slösar bort människors resurser när alla inte får chans att utveckla sin kreativitet och sina drömmar. Det är djupt orättvist att inte alla har lika förutsättningar. Principen är att vi hjälper varandra om vi behöver stöd. Det engagerar jag mig gärna för.

Vilken är den viktigaste frågan i valet?

– För Stockholm är det bostadsfrågan.

Varför ska väljarna rösta på Vänsterpartiet?

– Vänsterpartiet är en garant för ett jämlikt, hållbart och rättvist samhälle. Vi anser att politiken ska ta ansvar för fler problem i samhället, till exempel bostadsfrågan. De borgliga lämnar det till marknaden som ska lösa allt, vilket den inte gör. Vi anser att kommun och stat ska ta ansvar och bygga fler hyresrätter inom allmännyttan. Vi vill skapa bättre förutsättningar för fler aktörer att bygga hyresrätter.