Tina Kratz

Möt våra politiker i Stockholms stad.

Tina Kratz. Foto: Erik Nordblad
Foto: Erik Nordblad

Nr 6. Tina Kratz  bor i Skarpnäck. Hon arbetar som konstpedagog och är intresserad av konst, kultur och litteratur och tycker om att umgås med barn och familj. Hon är bland annat ledamot i kommunfullmäktige och i Skarpnäcks stadsdelsnämnd.

Varför är du engagerad i Vänsterpartiet?

– För att jag vill vara delaktig i samhället och förändra det så att det blir mer solidariskt.

Nämn en fråga du tycker är särskilt viktig:

– För mig är skolan viktig. Vi behöver fortsätta arbeta för att varje barn ska få de bästa möjligheterna för att nå sin fulla potential. Det innebär att fortsätta verka för att personalen i förskola, skola och fritidshem ska få ägna sig åt det som är deras främsta uppdrag – undervisningen och det pedagogiska ledarskapet. Konkret handlar det om att ta bort all onödig detaljreglering, minska barngrupperna och utöka antalet kolleger.

Varför ska väljarna rösta på Vänsterpartiet?

– Man ska rösta på Vänsterpartiet om man tycker att ett rättvist och solidariskt samhälle är viktigt. Ett samhälle där vi tycker att alla har något viktigt att bidra med och där vi vill göra det möjligt för så många som möjligt att vara med i samhället. Ett samhälle där vi tar hand om varandra. Ett samhälle där vi försöker skapa förutsättningar för så många som möjligt att leva ett så gott liv som möjligt.