demokrati
Ann-Margrethe Livh (V). Foto: Malcolm Jacobson

Vi har stoppat ombildningar av allmännyttan

Ann-Margarethe Livh har suttit som bostads- och demokratiborgarråd i Stockholm sedan 2014. Nu slutar hon med politiken och vi har frågat hur hon ser på sina år i Stadshuset.

Vad är det viktigaste du har gjort?

– När vi stoppade ombildningarna av allmännyttan 2014. Det gick vi till val på och det var vårt viktigaste politiska beslut. Om folk ska ha råd att få en bostad i Stockholm måste vi ha en allmännytta, då kan vi inte sälja ut den som alliansen gjorde. De sålde de billigaste bostäderna och då blir det ännu svårare för folk som inte har pengar. Om vi vill ha ett annat Stockholm då är allmännyttan grundläggande.

Vad är du mest stolt över?

– Vi har varit med och styrt och ändå går vi framåt. Det är unikt! Det visar att om vi har en radikal vänster som vet vad man vill och som lyckas få staden i den riktningen, då kan man gå framåt. Vi går åt det hållet med bra bostäder för alla.

Vad är viktigast i framtiden?

– Jag tror att Vänsterpartiet har en potential att bli ännu större i Stockholm. Vi måste ha tydliga mål och vi i måste bli en folkrörelse, en vänsterrörelse för människor också i fattiga områden. Vi måste omfatta alla.