demokrati
Tre ljus som brinner på ett rött bord

Vi har en nationell kris

Tre unga män har skjutits till döds i Sätra. Att unga människor mördas är det värsta som kan hända ett samhälle. Det berövar de unga sin framtid och vi sörjer dem. Det berövar också föräldrar, familj, vänner och hela områden på sin trygghet och sin framtidstro. Det är förkrossande.

Och det finns ett tydligt mönster. Det här våldet sker oftare i våra förorter. Det går inte att komma ifrån att det därför inte heller verkar betraktas som lika allvarligt som om det hade skett i till exempel innerstan. Det här måste förändras.

Vänsterpartiet menar att det behövs både akuta och långsiktiga åtgärder. Bland annat behövs fortsatta förstärkningar av de sociala insatsgrupperna, som arbetar gentemot de som riskerar att rekryteras till kriminella nätverk och unga som behöver stöd för att lämna kriminalitet. Det behövs också ett stärkt samarbete mellan skola och socialtjänst.

Det långsiktiga arbetet kräver mycket. Det handlar om att bekämpa ojämlikheten i samhället, som utgör grogrunden för våld och kriminalitet. Rusta upp och stärk våra förorter. Skolan måste fungera, det måste finnas jobb och bostäder och socialtjänsten måste ha resurser för att kunna göra sitt jobb.

Vi har en nationell kris. Politiker på alla nivåer måste inse allvaret och agera. Människor som bor i Stockholms förorter har samma rätt att känna sig trygga som andra stockholmare. Våra unga ska inte dö. Vi accepterar inte fortsatt våld.

Clara Lindblom (V), oppositionsborgarråd Stockholm