Min åsikt
Clara Lindblom_Foto Jessica Segerberg

Vänsterpartiet kräver nollvision mot hemlöshet bland äldre personer

Äldre människor som lever i hemlöshet är en särskilt skör och utsatt grupp. Och trots att hemlösheten totalt sett har minskat i Stockholms stad de senaste tio åren så finns det fortfarande för många som saknar ett fast boende, inte minst äldre personer. Vänsterpartiet kräver därför nu en nollvision mot hemlöshet bland äldre personer i Stockholm.

Alla stockholmare ska kunna känna trygghet inför ålderdomen och alla äldre personer har rätt till äldreomsorg och ett värdigt boende. Det påståendet skulle nog de allra flesta skriva under på. Men trots det så har vi fortfarande personer som är äldre än 65 år som inte har tillgång till ett eget boende. Det är inte värdigt ett välfärdssamhälle och det är något som vi aldrig kan acceptera.

Under förra mandatperioden hade Vänsterpartiet ansvaret för äldrefrågorna i Stockholm och vi var då drivande i arbetet med att minska hemlösheten bland äldre. Vi startade Monumentet som är ett stödboende med 20 platser för äldre hemlösa över 55 år, vi drev igenom en öronmärkning av seniorbostäder vilket innebär att staden varje år ska förmedla 25 lägenheter till äldre personer i hemlöshet och vi beslutade att 500 av stadens nyproducerade lägenheter ska gå till äldre personer med hemlöshetsproblematik och låga inkomster. 100 av dessa lägenheter ska vara redo för inflyttning senast 2025. Vi skapade även ett snabbspår för äldre personer över 65 år som söker plats på något av socialförvaltningens drogfria omvårdsboenden.

Och våra satsningar för att minska hemlösheten bland äldre under den förra mandatperioden gav glädjande nog resultat. Enligt den senaste hemlöshetsräkningen år 2018 har antalet hemlösa minskat med 37 personer jämfört med kartläggningen år 2016, i åldersgruppen 65 år och äldre. Antalet äldre hemlösa har därmed minskat från 204 till 167 personer, vilket är ett viktigt steg. Men det är långt ifrån tillräckligt, och därför är väldigt viktigt att det arbete som Vänsterpartiet påbörjade får fortsätta.

Vi i Vänsterpartiet har därför lämnat in en motion till kommunfullmäktige i Stockholm som ska behandlas idag, där vi  föreslår att staden antar en nollvision mot hemlöshet bland äldre med målet att vi år 2025 inte ska ha äldre i Stockholm stad som är hemlösa. Alla kan nog hålla med om att gamla människor inte ska bo på gatan, men det krävs politisk vilja för att faktiskt arbeta mot en nollvision. Under omröstningen om vår motion ikväll hoppas vi få se den politiska viljan.

Varje person som saknar ett eget hem är en person för mycket och det är vår plikt att se till att de mest utsatta äldre får rätt hjälp. Ingen ska falla mellan stolarna – alla äldre förtjänar en trygg ålderdom.

Clara Lindblom (V), oppositionsborgarråd Stockholms stad