Årskrönika 2019

Årskrönika 2019 – Torun Boucher

Under december 2019 tittar vi tillbaka på året som gått och låter våra folkvalda ge en tumme upp och en ner för året som gått. Dessutom blickar vi framåt mot 2020 och vad vi kommer fokusera på då för att arbeta för ett mer jämställt, jämlikt och klimatsmart Stockholm.

Idag har turen kommit till Torun Boucher som är vice ordförande i kulturnämnden.

Vad ger du tummen upp för under 2019?
Alla stockholmare som engagerade sig för sina bibliotek! Mitt i allt det mörka med nedskärningar av personal, besparingar och flytten av Internationella biblioteket så var det väldigt inspirerande att se hur stockholmarna organiserade sig och protesterade mot den blågröna majoritetens nedmontering av biblioteken. Heja er!

Vad ger du tummen ner för?
Den rakt igenom urusla kulturbudgeten. För det var ju inte bara biblioteken som fick sig en släng av sleven, även kulturskolan fick dra ner på personal och lokaler. Den blågröna majoriteten verkar inte riktigt ha förstått kultur är viktigt ur ett demokratiperspektiv och att den måste få kosta, så när skattesänkningen skulle finansieras var det kulturen som fick stå längst fram och ta den hårdaste smällen. Det var väldigt tråkigt att vara med om.

Vad kommer du att arbeta för under 2020?
Jag kommer att fortsätta arbeta för en stad där alla stockholmare har tillgång till att uppleva och utöva kultur, oavsett var man bor eller har för ekonomiska förutsättningar. Och särskilt hårt kommer jag att arbeta för att alla våra barn och unga ska kunna få en meningsfull fritid.