Bild på Alexandra Mattson, halvkropp i randig tröja mot vit bakgrund. Foto Jessica Segerberg

Vänsterpartiet vill stoppa ”allvarssamtalen” med omedelbar verkan

I början av året införde den blågröna majoriteten så kallade allvarssamtal för unga personer som misstänks för brott. Konkret innebär det att den brottsmisstänkte och dess föräldrar ska kontaktas av socialtjänst och polis inom 48 timmar oavsett vilket brott som misstänks. Nu har socialförvaltningens utvärdering om allvarssamtalen kommit och den visar både att samtalen har varit svåra att få till och att chefer inom socialtjänsten varnar för att mer prioriterade ärenden nu måste bortprioriteras till förmån för allvarssamtalen. Vänsterpartiet menar därför att allvarssamtalen borde stoppas med omedelbar verkan.

– Socialborgarrådet måste ta till sig av den här utvärderingen och stoppa allvarssamtalen, vi kan inte ha en situation i Stockholm där socialtjänsten tvingas trycka undan allvarliga ärenden till förmån för allvarssamtalen. Socialtjänsten har inte obegränsat med resurser och de måste själva få prioritera, det ska inte vi politiker detaljstyra. En allvarlig orosanmälan får aldrig riskera att tvingas stå tillbaka för att socialtjänsten måste ha samtal med någon som till exempel har snattat, säger Alexandra Mattsson (V), vice ordförande i socialnämnden i Stockholms stad.

Vänsterpartiet var kritiska redan vid införandet av allvarssamtalen eftersom förslaget inte innebar några ökade resurser för socialtjänsten.

– Vi varnade redan innan majoriteten införde allvarssamtalen utan att tillföra extra resurser eller ha stöd i forskning att det skulle slå hårt mot en redan pressad socialtjänst. Jag tycker att det är magstarkt av socialborgarrådet att hävda att han inte är orolig för uppgifterna som framkommit i utvärderingen samtidigt som chefer varnar för att fel ärenden prioriteras och facket dessutom larmar om att arbetsbelastningen för anställda inom socialtjänsten är för hög, säger Alexandra Mattsson.