kollektivtrafik
Äldre tunnelbanetåg inväntar avgång mot Hjulsta vid plattformen på T-Centralen, Stockholm.

Minska trängseln i kollektivtrafiken

Nu ökar trängseln i kollektivtrafiken igen. Samtidigt måste samhällsbärande personal inom vården, äldreomsorgen och LSS kunna ta sig till sina arbetsplatser. Det är hög tid för ansvariga politiker inom SL att lösa trängseln och minska smittorisken.

Under våren och sommaren har SL uppmanat alla som inte behöver att inte resa med dem, och den uppmaningen fortsätter gälla även i höst. Men trots detta, och trots att många arbetar hemifrån eller väljer att cykla eller gå, ser vi långa köer till bussar och mycket folk på tunnelbanans perronger.

Det betyder att SL inte kör tillräckligt med trafik för att människor ska kunna hålla fysisk distans. Det är inte acceptabelt, när vi vet att avstånd till andra är den viktigaste insatsen vi som medborgare kan göra för att undvika smittspridning.

I höst riskerar vi en andra våg av pandemin och det är helt avgörande att vi skyddar de som befinner sig i riskgrupper. Men hur förväntas människor egentligen kunna hålla fysisk distans när SL inte gör sin del och löser trängseln?

Det arbetar över hundrafemtio tusen personer i vården och omsorgen i Stockholm, och de allra flesta av dem kan inte arbeta hemifrån. Och alla varken har råd med egen bil eller bor så nära sina arbetsplatser att det är möjligt att cykla eller gå.

Vi är många stockholmare som redan innan coronapandemin ledsnat på SL:s ledning och deras sätt att sköta kollektivtrafiken. Deras fokus har legat på höjda priser och utökade biljettkontroller, istället för på kvalitet och minskad trängsel.

Och mitt under pågående pandemi kallar den ansvariga politikern, moderaternas Kristoffer Tamsons, det för en ”sommarpresent” att återinföra de biljettkontroller som pausats av smittskyddsskäl eftersom kontrollanter kommer så nära resenärer. Det är otroligt omdömeslöst. Att bekämpa smittan måste gå först och det är uppenbart att de ansvariga med Tamsons i spetsen kan göra mycket mer.

Det behövs fler bussar på hårt trafikerade linjer, framförallt under rusningstrafik, för att de som måste åka ska kunna göra det på ett så säkert sätt som möjligt. Det borde också köras fullängdståg på tunnelbanan och pendeltågen utanför rusningstid.

De stockholmare som har samhällsbärande yrken och som behöver åka kollektivtrafiken till sina arbeten ska inte behöva trängas till och från jobbet. Minska trängseln i kollektivtrafiken nu!

Clara Lindblom, oppositionsborgarråd Stockholm (V)
Anna Sehlin, oppositionsråd Region Stockholm (V)