#08pol
Vänsterpartiets logotyp, en röd nejlika med ett vitt v inuti, med vit bakgrund

Ni kan visst göra mer mot gängvåldet

Det brottsförebyggande arbetet är kraftigt underfinansierat. I Stockholm saknas pengar till att hålla unga borta från gatan. Det måste förändras – läget har aldrig varit allvarligare än nu, skriver fyra V-politiker.

De styrande politikerna påstår sig göra allt mot gängvåldet och skjutningarna. Men när det kommer till kritan är det brottsförebyggande arbetet är kraftigt underfinansierat.

De senaste veckorna har det varit mycket fokus på rättegången i Köpenhamn mot den så kallade Dödspatrullen. Debatten om hur hårda straff de fått i Danmark i jämförelse mot vad de skulle ha fått i Sverige dominerar de största partiernas medieutspel, och därmed även tidningarnas rubriker.

Vi, kommunpolitiker och lokalpolitiker, en del boende och en del uppvuxna i Järvaområdet, undrar var utspelen är om resurser till det brottsförebyggande arbetet?

Järva i norra Stockholm är ett av de områden i hela Sverige som är hårdast drabbat av gängkonflikterna. Det har skett 17 skjutningar sedan i juni som är kopplade till Järvaområdet. En del av de skjutningarna har haft dödlig utgång.

Det råder tyvärr en stark mytbildning om att det regnar pengar över utsatta områden och att allt förebyggande arbete redan är uttömt. Så är det inte. Det finns enormt mycket mer att göra för att fånga upp unga som riskerar att hamna i kriminalitet.

Nej, vi tror inte att fritidsgårdar löser alla problem och ja, vi vet att det behövs fler närvarande poliser. Men när till och med rikspolischefen säger att det inte kommer att lösa sig med mer poliser, om man inte samtidigt satsar på det förebyggande arbetet, då borde de styrande politikerna börja lyssna. Det är allvar nu. Skolan och socialtjänsten i utsatta områden kan inte fortsätta gå på knäna samtidigt som skatterna sänks och rut-bidragen höjs för de redan rika.

Vänsterpartiet kräver därför:

• Att regeringen erkänner skjutningarna som en nationell kris och tillsätter en haverikommission som tar ett helhetsgrepp med utgångspunkt i forskning och beprövad erfarenhet om hur vi minskar förekomsten av skjutningar och dödligt våld.
  • Att den blågröna majoriteten som styr Stockholm ger ett akut tillskott på 50 miljoner kronor till Järva. Pengarna ska användas till att stadsdelarna i området ska kunna stärka upp socialtjänsten i deras samverkan med polisen, tillföra resurser till avhopparverksamheten och förstärka krisstödet till anhöriga, boende och medarbetare.
  • Att Stockholms stad omedelbart aktiverar sin krisledningsnämnd för skjutningarna. Beslutsfattandet behöver gå snabbare och frågan måste behandlas som den allvarliga kris det är.

Ingen människa ska behöva vara rädd i sitt eget bostadsområde, eller tveka inför att släppa ut sina barn för att leka. Människor som bor på Järva, och i andra utsatta områden, har precis samma rätt till trygghet som alla andra. Nu måste de styrande politikerna göra allt i sin makt för att lösa situationen. För vad de än påstår, så gör de inte det idag.

Clara Lindblom (V)
oppositionsborgarråd Stockholm
Rashid Mohammed (V)
vice ordförande Spånga-Tensta stadsdelsnämnd
Alexandra Mattsson (V)
vice ordförande socialnämnden Stockholm
Niklas Thorén (V)
ledamot Rinkeby-Kista stadsdelsnämnd

Denna text är en debattartikel som ursprungligen publicerats i Svenska Dagbladet.