kultur
Halvkroppsbild på Torun Boucher _Foto Jessica Segerberg

Stockholm måste stötta kulturarbetarna nu!

Många kulturarbetare tvingas sadla om ifall de inte får mer stöd av staden. Det kan bli dödsstöten för kulturlivet, menar vänsterpartiets Torun Boucher, vice ordförande i kulturnämnden.

Coronapandemin har inneburit stora utmaningar för kulturbranschen, och en undersökning visar nu att arbetslösheten ökat med över hundra procent bland kulturarbetare i Stockholm. Det är en katastrof. Om Stockholm ska ha en kulturscen kvar efter pandemin måste den blågröna majoriteten införa ett krisstöd nu.

Samtidigt som Svenska Akademien presenterade årets nobelpristagare i litteratur så fick kulturlivet i Sverige beskedet att de inte kan växla upp antalet personer som deltar på ett evenemang oavsett storlek på lokalen, och att de förmodligen kommer att behöva räkna med fortsatta restriktioner sannolikt även nästa år. Beskedet skapade starka reaktioner bland oroliga kulturarbetare som inte vet hur de ska klara framtiden.

Vi är nog alla överens om att bekämpningen av coronasmittan går först. Vi vet hur sjukvården kämpat för att vårda alla de som insjuknat och faran är inte över än. Men det finns sätt att stötta kulturarbetarna på utan att riskera smittspridning, exempelvis genom ett kommunalt stöd.

En undersökning från Stockholms handelskammare som kom för några veckor sedan visar att arbetslösheten bland kulturarbetare har ökat med 80 % i landet. I Stockholm ligger siffran för samma grupp på 118 %. Det är inget mindre än en katastrof, främst såklart för de som har förlorat sin inkomst, men även för Stockholms kulturliv. Regeringen har under året utfärdat krisstöd i miljardklassen till storföretagen. Men kulturarbetarna får nöja sig med småsmulor och förväntas klara sig på det.

Och det är inte bara nu under coronapandemin som kulturen har haft det tufft i Stockholm. Sedan den blågröna majoriteten tog över styret har man nämligen skurit ner med miljontals kronor på kulturbudgeten, och kulturborgarrådet har även uttryckt att kulturen i högre utsträckning ska kunna finansieras av privata magnater. Det är alltså trevligt med kultur, men ännu trevligare om den inte kostar något.

Låt inte kulturlivet i Stockholm ödeläggas, stötta kulturarbetarna nu!

Men om vi ska ha ett kulturliv kvar när coronapandemin är över, när vi redan nu ser att många kulturutövare tvingas sadla om, så måste det blågröna styret i Stockholm vakna till och skaka liv i de fina ord som ändå står i deras budget om kulturlivet och de kreativa näringarnas betydelse för en växande stad. Och de måste backa upp de orden med pengar.

Vi i Vänsterpartiet föreslog redan i våras, tillsammans med S och Fi, att Stockholm borde ta fram ett krisstöd för kulturen på 35 miljoner kronor. Det tycker vi fortfarande att staden borde göra, och vi vill dessutom se att en del av de statliga bidragen till kommunen går till just kulturarbetarna. Och det måste ske nu, vi har inte tid att vänta längre.

Låt inte kulturlivet i Stockholm ödeläggas, stötta kulturarbetarna nu!

Torun Boucher (V), vice ordförande i kulturnämnden Stockholms stad