arbetsmarknad
profilbild på Clara Lindblom

V: Bryt samarbetet med Foodora

Igår avslöjades att Stockholms stad samarbetar med Foodora genom den så kallade Integrationspakten. Foodora har ett flertal gånger uppmärksammats för sina usla löner och arbetsvillkor. Genom Integrationspakten samarbetar staden med företaget för att rekrytera cykelbud. Vänsterpartiet kräver nu att Stockholms stad bryter allt samarbete med Foodora.

– Våra skattepengar ska inte gå till att slussa arbetssökande till ett företag som erbjuder sina anställda urusla löner och arbetsvillkor. Stockholms stad måste avbryta allt samarbete med Foodora, säger Clara Lindblom (V), oppositionsborgarråd.

Integrationspakten startades 2019 av Stockholms stad för att underlätta för arbetsgivare att hitta kompetens och samtidigt korta vägen till arbete för de stockholmare som står utanför arbetsmarknaden. Vänsterpartiet vill nu att staden ser till att alla företag som man samarbetar med i projektet efterlever det rådande kravet om kollektivavtal eller kollektivavtalsliknande villkor för sina anställda.

– Det är bra att staden försöker se till att så många som möjligt får in en fot på arbetsmarknaden, men det kan inte betyda att man ska förväntas jobba under usla arbetsförhållanden. Stockholm stad måste ha högre krav på de företag man väljer att samarbeta med än så, säger Clara Lindblom.