#08pol
Profilbild på Clara Lindvlom

Bemanna utegymmen

Vänsterpartiet föreslår att Stockholms stad bemannar sina utegym med personal på vissa tider på dygnet. När stadens övriga gym är stänga på grund av risken för smittspridning blir utegymmen viktigare. Då ska även kvinnor och tjejer kunna känna sig trygga att använda dem.

– En del personer, framförallt kvinnor, drar sig för att gå till utegymmen eftersom de ofta ligger lite avsides och det blir dessutom mörkt så tidigt på dagarna. Nu när staden stängt de övriga gymmen bör de införa bemanning på utegymmen vissa tider så att alla känner sig trygga med att använda dem, säger Clara Lindblom (V), oppositionsborgarråd.

.- Många kvinnor och tjejer upplever det som obehagligt att gå in i en park eller en skog och träna när det är mörkt. Det kan låta som en liten fråga men det är ett stort samhällsproblem att vissa begränsar sig på det sättet på grund av rädsla för andra, och Stockholms stad skulle kunna göra en liten insats kring gymmen, åtminstone nu under pandemin för att göra de tillgängliga för fler, säger Clara Lindblom.