arbetsmarknad
Profilbild på Clara Lindvlom

Staden måste klippa med gig-ekonomin

Tidigare i vinter uppdagades att Stockholms stad samarbetar med gig-företaget Foodora genom den så kallade Integrationspakten. En närmare granskning visar nu att även andra gig-företag, såsom Uber, Wolt och Yepstr, ingår i Integrationspakten.

Vänsterpartiet kommer nu att lägga fram ett förslag till kommunstyrelsen och arbetsmarknadsnämnden om att staden ska avsluta samarbetet med samtliga företag inom Integrationspakten som inte lever upp till stadens krav på goda arbetsvillkor.
Stockholms stad ställer krav på de företag staden samarbetar med. Det handlar om sådant som anställningsvillkor och arbetsmiljö i nivå med svenska kollektivavtal och lagstiftning, för att inte dåliga anställningsvillkor ska ge företag konkurrensfördelar.

– Det är helt orimligt att Stockholms stad antar en mängd fina dokument som handlar om anställdas rättigheter men i verkligheten samarbetar med de företag som behandlar sina anställda allra sämst. Staden måste klippa med gig-ekonomin och sluta legitimera de här företagen, säger Clara Lindblom (V), oppositionsborgarråd.

Integrationspakten startades 2019 av Stockholms stad för att underlätta för arbetsgivare att hitta kompetens och samtidigt korta vägen till arbete för de stockholmare som står utanför arbetsmarknaden.

– Det är Centerpartiet som har ansvaret för Integrationspakten och det är ju ingen hemlighet att de inte ser några stora problem med att pressa arbetsvillkor och löner, men staden har faktiskt antagna program för vilka vi samarbetar med och vi anser att de ska följas, säger Clara Lindblom.