profilbild på Clara Lindblom

V: Stoppa höjningen av stockholmspolitikernas löner

Idag tjänar Stockholms stads toppolitiker mellan 110 000 – 137 000 kr i månaden och inom kort kommer deras löner att höjas ytterligare. Anledningen är att lönerna följer statsrådens arvoden och nu har det kommit ett beslut om att dessa höjs från och med den 1 januari 2021. Vänsterpartiet motsätter sig den aktuella höjningen och tänker även lägga fram ett förslag om att ändra hur politikernas löner sätts i Stockholms stad.

Borgarråden i Stockholm får 80 procent av statsrådsarvodet. Om ett borgarråd tjänstgjort mer än fyra år motsvarar arvodet 90 procent av statsrådsarvodet. Finansborgarrådet har dessutom ytterligare 10 procent. Den nya höjningen innebär att de borgarråd som suttit en mandatperiod får ytterligare 2700 kronor i månaden.

– Det är befängt att politikerna får en höjning på flera tusen kronor i månaden samtidigt som de undersköterskor som slitit i den kommunala äldreomsorgen under pandemin som mest får en höjning på 670 kronor i månaden eller mindre. Det är oförsvarbart och jag hoppas att majoriteten ser till att stoppa den här höjningen på något vis, säger Clara Lindblom (V), oppositionsborgarråd.
Vänsterpartiet har tidigare föreslagit att lönerna sänks till 65 000 kronor i månaden och kommer nu även lägga fram ett förslag om att ändra i systemet för lönesättning av stockholmspolitikerna.

– Det är inte rimligt att politikerna i Stockholms stad tjänar till exempel 90 procent av ett statsråds lön, för de har inte i närheten av samma ansvar. Dessutom är kommunen hårt drabbad av pandemin och arbetslösheten har ökat kraftigt, så just nu är det direkt olämpligt att höja lönerna. På lång sikt måste hela systemet göras om så att stockholmspolitikernas löner hamnar på en mer rimlig nivå, säger Clara Lindblom (V), oppositionsborgarråd.

Fakta: Vänsterpartiet har en partiskatt som innebär att företrädare för partiet inte tar ut mer än ca 29 000 kronor i månaden och arbetar för att sänka politikers löner även i riksdagen.