Bostad
Profilbild på Clara Lindvlom

Börja planera för att bygga i Bromma

Stor oenighet tycks fortfarande råda i det blågröna styret i Stockholm när det gäller att börja planera för bostäder på Bromma flygplats. Men det bör stå högt upp på agendan, det lyfter vi i oppositionen i Stockholms stad på SVD Debatt.

Äntligen! Så lät det på flera håll och kanter när regeringen nu tillkännagav att de vill lägga ner Bromma flygplats. Vi är många som jobbat för detta i åratal. Att lägga ner Bromma flygplats är både en seger för klimatet och en fantastisk möjlighet att bygga bostäder på marken. Vi pratar minst 30 000 klimatsmarta bostäder. Något som Stockholmarna är i skriande behov av men som den blåa delen av styret i Stockholm fortsätter att förhala.

Här i Stockholm, en av världens rikaste städer, råder idag akut bostadsbrist. Unga har inte möjlighet att flytta hemifrån, det är svårt att byta till större lägenhet för att få plats när familjen växer och våldsutsatta kvinnor kan inte lämna sin förövare för att det inte finns någon annanstans att bo. Dessutom är det brist på byggbar mark i staden.

Flygfältet kan göra plats för minst 30 000 men kanske så mycket som 50 000 bostäder. Detta i ett område som redan har goda trafikförbindelser och infrastruktur. Sedan många år tillbaka finns det gott om idéer på hur en klimatsmart stadsdel skulle kunna ta form här, bland annat med en helt ny tunnelbanelinje. Men finansborgarrådet Anna König Jerlmyr (M) vill inte börja bygga och stor oenighet tycks fortfarande råda i det blågröna styret i Stockholm. Nu undrar vi i oppositionen, hur ska ni ha det?

Frågan om Bromma har minst sagt dragits i långbänk och trots ett tydligt besked från regeringen så säger Moderaterna i Stockholm att det inte går att diskutera en nedläggning av Bromma flygplats innan det finns en plan för hur nationell och internationell tillgänglighet ska säkras. Miljöpartiets Daniel Helldén jublar dock och går så långt som att twittra ”Bromma est mort” – Bromma (flygplats) är död.

Länge har styret i Stockholm skjutit över frågan om Bromma flygplats vara eller icke vara på regeringen. Nu finns ett tydligt besked och det är dags att sluta förhala och börja planera för att bygga. Det borde man gjort redan under hösten 2020, när Swedavia själva slog fast att det inte är affärsmässigt motiverat att driva Bromma flygplats vidare. Inrikesflyget har minskat kraftigt redan år 2018 och sedan dess har en rättmätig debatt om flygets klimatpåverkan bara växt sig större. Stort är också behovet av fler bostäder i Stockholm.

Det finns idag inga anledningar kvar att behålla flygplatsen. Och 87 481 anledningar att bygga bostäder. Det är nämligen så många Stockholmare som aktivt söker lägenhet via Bostadsförmedlingen.

Vi i oppositionen i Stockholms stad står redo att göra verklighet av planerna och bygga bort bostadsbristen men vi vill inte vänta till nästa val. Att börja planera för bostäder på Bromma flygplats bör stå högt upp på agendan för den som styr Stockholm. Det finns ingen tid att förlora.

Karin Wanngård (S)
oppositionsborgarråd