V: Anställ fler för att hantera restriktionerna
Efter folkhälsomyndighetens senaste rekommendationer råder nu långa telefonköer till Stockholms simhallar för att boka tider. Många barnfamiljer hör av sig om att de får köa länge och förgäves när det bara går att boka tider inom två dagar. Vänsterpartiet är kritiska till att det blågröna styret efter nästan två år av pandemi fortfarande inte lyckats göra simhallarna mer tillgängliga.
– Jag får hur många mail som helst från upprörda stockholmare. Inte bara att man måste stå länge i telefonkö, men man måste dessutom ringa runt till varje enskild simhall om man vill gå och bada med sina barn. Alla som har barn förstår att det inte är hållbart, säger Hassan Jama, (V) vice ordförande i idrottsnämnden.
Ett centralt bokningssystem hade varit bäst
Vänsterpartiet hade helst sett ett centralt bokningssystem för stockholmarna att använda, liknande de som idag finns på de flesta muséer, men önskar nu att staden tillfälligt anställer fler för att lösa situationen akut.
– Det nuvarande systemet funkar varken för personalen eller för oss som vill simma. Träning är jätteviktigt för ungas hälsa och här måste vi i Stockholm göra vårt yttersta för att det ska fungera. Vi har haft den här pandemin i snart två år och om vi ska lyckas ta hand om vår hälsa så måste det gå att planera vardagen, säger Hassan Jama.