Helt fel att sälja lokal som kan bli boende för äldre hemlösa

Idag, på Micasas styrelsemöte, väntas ett beslut klubbas om att sälja en av stadens lokaler i Axelsberg. Vänsterpartiet tar strid mot förslaget och menar att fastigheten istället bör användas som boende för äldre hemlösa.

Det är fastigheten Västbo 1 i Axelsberg, Hägersten som ska säljas. En lokal där det länge har bedrivits olika typer av social verksamhet.

– Behovet av sådana här lokaler har inte på något sätt minskat och det här är en lämplig lokal som borde prövas som boende för äldre hemlösa. Vi i Vänsterpartiet har målsättningen att inga äldre i Stockholm ska vara hemlösa till år 2025, en ambition jag tycker att alla partier borde dela. Men för att klara det behövs kraftfulla insatser, Alexandra Mattsson  (V), vice ordförande i socialnämnden.

Det kommunala bolaget Micasa har inskrivet sitt budgetuppdrag från den blågröna majoriteten i Stockholm att de ska sälja fastigheter, något som Vänsterpartiet beskriver som ansvarslöst.

– Att ha ett krav på Micasa att sälja fastigheter samtidigt som det finns jättestora behov av bostäder på andra håll i staden framstår som mer och mer obegripligt. Det är en kortsiktig och ansvarslös politik från de blågrönas håll som inte tar hänsyn till helhetsbilden, säger Alexandra Mattsson.