Porträtt bredvid varandra med Clara, Jonas och Elena.

Debatt: Kvinnorna i förlossningsvården kämpar fortfarande i motvind

Barnmorskornas krav skapar inte längre stora rubriker. Men för den som arbetar i förlossningsvården eller ska föda barn är krisen fortfarande ett faktum, skriver tre ledande vänsterpartister.

För dryga tre månader sedan stod vi, tillsammans med en rad organisationer och hundratals privatpersoner, utanför landstingshuset och protesterade mot en förlossningsvård i kris. Nu skapar barnmorskornas krav inte längre stora rubriker.

Men för den som arbetar i förlossningsvården eller ska föda barn är krisen fortfarande ett faktum. Det är tydligt att Stockholm behöver ett nytt styre som tar långsiktigt ansvar för vården.

En förlossning är en viktig händelse i livet, men också en utsatt situation. Förhoppningsvis går nya föräldrar därifrån med både en frisk bebis och en stark känsla av tacksamhet. För vi är tacksamma för personalens insats, vi tycker att de gör ett bra jobb.

Inte ett mått på kvalitet

Det är också vad det moderata regionrådet Irene Svenonius lyfte som kritik mot oss som demonstrerade för bättre villkor i förlossningsvården. Att Stockholms födande, enligt regionens egen undersökning, är nöjda med förlossningsvården. Ett uttalande som ledde till att hon blev utbuad av demonstranterna.

Men varför är vi så nöjda? Jo för att undersköterskan inte låter oss se att hon inte hann ta lunch idag heller. För att barnmorskan inte visar oss stressen över att hon behöver vara på två ställen samtidigt. För alla de, majoriteten kvinnor, som sliter på och gör sitt jobb så bra som det bara går under ibland usla förhållanden. Eller bara för att vi är lättade över att inte ha fått den där allvarliga förlossningsskadan som vi var livrädda för. Det här är inte ett okej mått på förlossningsvårdens kvalitet.

Kräver kortare arbetstid

Förlossningsvården har varit hårt pressad under flera år. Lösningarna har bestått av ett lapptäcke av extrapersonal, extrapass och extra ansträngningar. Men istället för att ta ansvar för vården har man, med Irene Svenonius vid rodret, sålt ut stora delar av vårdsystemet och lagt pengarna på höga konsultnotor och dyra upphandlingar istället för på personalens arbetsvillkor.

Ett av barnmorskornas viktigaste krav har varit förkortad arbetstid för att få större möjlighet att återhämta sig mellan arbetspassen. Det här infördes i region Halland under förra året med positiva resultat och vi i Vänsterpartiet har i flera år lagt förslag på att det ska införas inom förlossningsvården i Stockholm. Ska arbetsvillkoren och vården bli bättre är en förkortad arbetstid med bibehållen lön en viktig pusselbit.

1,1 miljarder extra

Det här har det blågröna styret dock inte hörsammat. Och det krävdes kris och demonstrationer för att majoriteten skulle skjuta till mer pengar. Men det är för lite och för sent. Förlossningsvården i Stockholm behöver långsiktiga och genomtänkta satsningar, inte fler plåster på såren-lösningar.

Vänsterpartiet vill satsa 1,1 miljarder extra för att ge personalen högre löner, bättre scheman, fler kollegor, betald fortbildning och kortare arbetstid. För att få en bättre vård är det helt avgörande att få fler att vilja jobba inom den och att de som arbetar där idag vill stanna kvar.

Lyssna på larmrapporter

Vi vill helt enkelt ha styrande politiker som tar långsiktigt ansvar för förlossningsvården. Som ger den tillräckliga resurser, lyssnar på larmrapporter om dålig arbetsmiljö och som inte nöjer sig med att personalen sliter tillräckligt mycket för att omdömet på pappret ska bli positivt.