DEBATT: Sommarlovet synliggör stora skillnader mellan barn och unga

På sommarlovet har klasskillnader en tendens att bli extra tydliga, skriver vänsterpartister i Stockholm.

Sommarlovet har börjat och ­äntligen är det dags för långa lata dagar på landet, utflykter med familjen, strandhäng vid Medelhavet och fotbollsläger med kompisarna. Fast inte för alla. När både inflationen och matpriserna nu skenar i höjden riskerar klyftorna mellan ­Stockholms barn och unga att göra detsamma. Nu måste ­staden satsa så att sommarlovet blir något kul för alla barn, inte bara de som har föräldrar med höga inkomster skriver tre företrädare för Vänsterpartiet.

På sommarlovet har klasskillnader en tendens att bli extra tydliga. När några har råd att åka bort på semester, utomlands eller till lantstället, blir det väldigt påtagligt att andra blir kvar hemma. Och hemma i bostadsområdet finns det inte alltid så mycket kul att hitta på. Under det blågröna styret i Stockholm har många stadsdelar dessutom fått skära ned i sina verksamheter för barn och unga, vilket inte har hjälpt situationen.

En bra sommarlovsaktivitet som staden erbjuder är sommar­kollo för barn i skolåldern. Intresset för sommarkollo har de senaste åren varit extra stort men bara 60 procent av alla som söker får en plats. Det är inte tillräckligt. Det är dessutom få barn i ekonomiskt utsatta områden som söker sig till kolloverksamheten, så de barnen blir i stor utsträckning kvar i stan på somrarna.

En liten ljuspunkt i den blågröna politiken är nyheten om att det nu genomförs en satsning på kulturskolan i Järvaområdet. Det är jättebra och helt klart på tiden, men det behövs mer än punktinsatser under en valsommar.

Vi i Vänsterpartiet vill att Stockholm satsar mer pengar så att man kan erbjuda roliga aktiviteter för barn och barnfamiljer hela sommaren. Det kan till exempel handla om att kunna ha fler öppna förskolor, parklekar och ungdomsgårdar öppna och bemannade även på sommaren. Den kan också handla om att erbjuda gratis badbussar för alla barn som inte själva kan ta sig till stranden eller skärgården. Vi vill också se fler fritidsbibliotek, främst i ytterstaden. Alla barn och unga ska ha möjligheten att låna sport- och fritidsutrustning för att testa på olika aktiviteter.

Det måste också bli enklare och billigare att svalka sig med ett bad i stan. Därför vill vi att stadens strandbad rustas upp och utökas, att Älvsjöbadet fortsätter vara gratis för alla och att äventyrsbadet på Eriksdal får vara kvar.

På lång sikt krävs förstås ett mer omfattande arbete för att verkligen minska klyftorna i vår stad. Men mycket kan också göras här och nu. Det är dags för en ny politik i Stockholm som prioriterar barn och ungdomar i hela staden.

Denna text är ursprungligen en debattartikel i ETC.