Alexandra Mattson leendes i svart kostym.

DEBATT: Stoppa aktiebolagen från att driva förskola

Våra barns förskolor har blivit en lukrativ marknad för välfärds­företagen. Vänsterpartiet kräver att regeringen skärper reglerna så att våra skattepengar går till barnen och förskolepersonalen istället för till aktiebolagens vinster.

Under det senaste året har det förts en intensiv debatt om ­marknadsskolan i Sverige. Många elever, föräldrar och inte minst lärare har tröttat på vårt skolsystem som tar pengar från barnen och ger till välfärdsföretagen. Men något som det inte talats lika mycket om är att även förskolan är hårt drabbad av marknadslogik och vinst­intressen.

Förskolan har länge varit ­nedprioriterad. I för många verksamheter går personalen på knäna – barnskötare och förskollärare har bland den högsta sjukfrånvaron. Det är tydligt att det behövs mer resurser till förskolan så att pedagogerna kan klara sitt viktiga uppdrag. Därför har vi i Stockholm sett till att prioritera resurser till förskolan, trots ekonomiskt tuffa tider.

Men pengarna måste också gå till rätt saker. I dagens system är det inte ovanligt att pengar vi prioriterat för att stärka förskolan går till annat än barnen och personalen.

Förskolan har blivit en lukrativ marknad och skattebetalarna står för notan.

Enbart aktiebolaget Pysslingen gjorde en vinst på 208 miljoner kronor förra året. Det motsvarar 335 heltidsanställda med 35 000 kronor i månaden i lön. Kollegor som många inom förskolan hade uppskattat.

På en del förskolor har dessutom rena missförhållanden uppdagats. Många minns säkert Uppdrag gransknings reportage från 2014 om Hälsans förskolor där barnen fick vatten och knäcke­bröd till frukost och mellanmål. Inte ens pålägg hade företaget råd att ge barnen, men till ägarna fanns skattemedel så det räckte och blev över och företaget gjorde miljonvinster.

Situationen har dessvärre inte blivit bättre med åren.

I höstas rapporterade Dagens ETC om privata förskolor i Hägersten och Älvsjö i Stockholm, där tidigare anställda och föräldrar vittnade om att barnen tvingades leka i smutsiga och slitna lokaler och där barn uppges ha lämnats gråtande i parken.

Ett annat aktuellt exempel är företaget Thoren Framtid som har fått sina ansökningar om att starta upp fler förskolor i Stockholm pausade av kommunen, något Dagens ETC också uppmärksammat. Bakgrunden är att företagets befintliga verksamheter har fått kritik, bland annat har inspektörer konstaterat att det varit så kallt som 13–14 grader inomhus på en förskola.

Vänsterpartiet menar att det här inte kan få fortsätta. Det handlar om våra barn och det handlar om villkoren för personalen som ­arbetar inom förskolan. ­Vänsterpartiet kräver därför att regeringen omedelbart agerar för att:

• Stoppa aktiebolag från att driva förskola. Våra skattepengar ska gå till barnens bästa.
  • Skärp regelverket. I väntan på ett totalförbud för aktiebolag behöver kommunerna få större möjligheter att stoppa oseriösa aktörer från att starta nya förskolor och att återkalla tillståndet för de som inte sköter sig.

Förskolan är en av våra viktigaste samhällsverksamheter. Det är hög tid att vi börjar behandla den som det.